TOP

שחזור שד אחרי כריתה

ההתמודדות עם מחלת הסרטן אינה פשוטה ומדובר בתהליך ארוך טווח, הן פיזית והן נפשית. נשים נאלצות לעתים לעבור כריתת שד חלקית או מלאה כחלק מהטיפול בגידול שד ממאיר, או לחילופין יש המחליטות לבצע כריתת שדיים דו צדדית באופן מניעתי בשל נשאיות גנטית של מוטציות המגבירות את הסיכון ללקות בסרטן השד. האישה נאלצת פעמים רבות להתמודד לא רק עם החששות מהמחלה, והסבל הכרוך בטיפולים, אלא גם עם ההשלכות העצומות של כריתת השד על הדימוי העצמי, והפגיעה הקשה בתחושת הנשיות.

אם בעבר לא היה מקובל לבצע ניתוחי שחזור שדיים באופן מיידי, ונשים לאחר כריתות שד נאלצו להסתפק בלבישת חזייה עם תותב, ולהיוותר עם דימוי גוף נמוך ופגוע, הרי שהיום ניתוח שחזור שד מיידי המבוצע במעמד כריתת הגידול הסרטני הינו ניתוח מקובל, שהפך לחלק בלתי נפרד מההתמודדות והטיפול בסרטן השד. ניתוחי שחזור שדיים מוצעים כיום לכלל המטופלות, בין אם כחלק בלתי נפרד מניתוח הכריתה, ובין אם כטיפול משלים לאחריו.

ניתוח שחזור וניתוח כריתה

ההחלטה האם לבצע ניתוח שחזור שד תוך כדי ניתוח הכריתה, נקבעת בדיון משותף על ידי הצוות הכירורגי והאונקולוגי כתלות ברצון המטופלת, דרגת המחלה, הטיפולים הנוספים הדרושים (כגון כימותרפיה או הקרנות), ונתונים נוספים אשר הינם ספציפיים לכל מטופלת.

ניתוחי שחזור שד אחרי סרטן הינם ניתוחים בדרגת מורכבות גבוהה יותר, הנובעת מעצם הטיפול ברקמה חולה, אשר עשויה להיות בחלקה דלקתית או מצולקת. הניתוח מבוצע בהרדמה מלאה ומשכו מספר שעות, כתלות בגורמים רבים – האם מדובר בשחזור של שד יחיד או שחזור דו-צדדי, תיקון עיוותים ואסימטריה בשד, מידת הפגיעה ברקמה הקיימת, והגישה הניתוחית האפשרית.

אופן ביצוע הניתוח

שחזורי שדיים מבוצעים לרוב באמצעות משתלי סיליקון. המשתלים מתאפיינים בצורה עגולה או טיפתית ובממדי רוחב, גובה ודרגת בלט שונים זה מזה. הבחירה במימדי המשתל נעשית לפי מאפייני המטופלת, בדומה למבוצע בניתוחי הגדלת חזה (ראה – הגדלת חזה). יש הבוחרות להתאים במהלך הניתוח גם את השד הבריא כדי להשיג סימטריה טובה יותר, ולתקן את מראהו על ידי הרמה, הגדלת או הקטנת חזה אסתטית של הצד הבריא.

במקרים מסוימים קיים חסר ברקמת עור באזור בית החזה לאחר ניתוח הכריתה. מצבים אלו מחייבים ביצוע ניתוח השחזור בשני שלבים, ושימוש ב"מותחן" רקמות, שהוא מעין בלון הניתן לניפוח באמצעות מים פיזיולוגים, המוחדר לתת עור, ומנופח חיצונית בהדרגה על פני מספר שבועות באמצעות צינורית זעירה. הגדלת הנפח מביאה למתיחה של העור, המאפשרת בסופו של דבר הכנסה של משתל סיליקון בניתוח השני.

הכנות שיש לבצע לפני הניתוח

לפני ניתוח כריתת שד, מומלץ להיפגש עם מנתח פלסטי בעל ניסיון בשחזורי שד. המנתח שמבצע את כריתת השד צריך לעבוד בשיתוף פעולה עם המנתח הפלסטי שמבצע את שחזור השד על מנת לוודא שהטיפול הכירורגי והשחזור מותאמים למקרה הספציפי של המטופלת.

בפגישה עם המנתח הפלסטי, המטופלת תקבל מידע בנוגע לאפשרויות הניתוח והיתרונות והחסרונות של כל סוג שחזור. ההמלצה תהיה בהתאם למצבה הבריאותי של המטופלת ומאפייני השד ומאפייני הגידול שמהם תגזר תוכנית הטיפול ההמשכית. במהלך הפגישה, המטופלת תקבל גם מידע בנוגע לשיטת ההרדמה והשליטה בכאב, מרכיבי הניתוח והמעקב שתידרש לבצע לאחר הניתוח.

בין שאר ההכנות שהמטופלת תתבקש לבצע לקראת הניתוח נדרשים בדיקות מעבדה, הפסקה או התאמה של חלק מהתרופות, הפסקת עישון מינימלית לפרק זמן של 4-6 שבועות והתנזרות מנטילת תרופות אנטי דלקתיות, תוספי תזונה, ויטמינים ותרקוחות צמחים העלולים להפריע לתפקוד מערכת הקרישה בזמן הניתוח.

המטופלת תתבקש להמצא בצום מאוכל או נוזלים לפני הניתוח, ולהגיע עם מלווה שיוכל לסייע לאחר ההליך ואף להסיע את המטופלת הביתה.

מהלך ההחלמה

עייפות, תחושת אי נוחות וכאב, כמו גם בצקת ושטפי דם – הם חלק מתופעות הלוואי הצפויות לאחר ניתוח שחזור שד, ואלה צפויות לחלוף תוך שבועיים-שלושה לאחר על הניתוח.ניתן ליטול משככי כאבים על מנת לשלוט ברמת הכאב חשוב להתייעץ עם הרופא המנתח במידה והכאב מחמיר.

במרבית מן המקרים המטופלת משוחררת הביתה בחלוף מספר ימים מהניתוח, כאשר לרוב נותר בין צינור אחד לשניים – המנקזים מהגוף נוזלים שנוצרים באזור הניתוח בזמן תהליך הריפוי. הנוזלים מובלים לבקבוקון קטן אותו יש לרוקן מספר פעמים ביום (האחות בבית החולים תראה למטופלת כיצד לבצע זאת בצורה נכונה). כמות הנוזלים היומית צפוייה לפחות מים ליום עד לשלב שבו יהיה ניתן להגיע לבית החולים ולהסיר את צינור הניקוז. חשוב לעקוב אחר ההוראות של הרופא המנתח בנוגע לאופן שבו יש לטפל בנקז ובפצעים שבאזור הניתוח. יכול להיות שהמטופלת תידרש ללבוש סוג של בגד תומך על מנת למנוע תזוזה באיזור החזה ולהקטין את הנפיחות באזור. ברוב המקרים, המטופלת צפויה לחזור לשגרת חיים רגילה לאחר כחודש ימים (ישנם מקרים שבהם זמן ההחלמה קצר יותר).

לאחר 3 שבועות, שטפי הדם והנפיחות באזור החזה יחלפו ברובם, אך חשוב להיעזר בסבלנות עד שניתן יהיה לראות את התוצאה הסופית שצפוייה להתגבש לקראת חלוף 3 חודשים מהניתוח. בשלב זה, ייתכן שהתחושה בשד אליה המטופלת רגילה עדיין לא תחזור להיות כפי שהייתה (במקרים מסוימים התחושה תחזור עם הזמן).

הבשלה מלאה של הצלקות וטשטוש הניראות שלהן יכולות להימשך בין שנה לשנתיים. מומלץ לבדוק עם הרופא מתי ניתן לסיים את תקופת התלות בחזייה הניתוחית, ולחזור ללבוש חזיות רגילות. מוטב להתייעץ עם המנתח לגבי סוג החזייה המומלצת בהתאם למיקום הצלקות – תחרה או שזירה פנימית בתוך החזייה עשויים לגרום לאי נוחות אם הם יוצרים שפשוף בעור או לחץ על הצלקות.
יש להתייעץ גם עם הרופא בנוגע לפעילות ספורטיבית מומלצת ומאלו פעולות יש להימנע כדוגמת פשיטה של הזרועות מעל גובה הכתף. מטופלות שעברו שחזור שד עשויות לחוות קשיי הסתגלות והשלמה עם השד החדש. מומלץ לשוחח עם נשים שעברו את אותו תהליך ואף להתייעץ עם מטפל בתחום בריאות הנפש שיסייע להתמודד עם התחושות המטרידות והחרדה מהתהליך.

במידה וסוג הניתוח כולל שתלי סיליקון, יש לבצע בדיקת MRI אחת לתקופה ולפקוד את המרפאה לצורך בקורת עם המנתח – על מנת לוודא שאין סימני חזרה של הגידול ולשלול דליפה מהשתל המעידה על קרע במעטפת הסיליקון של השתל. כל שינוי בגוון העור, נפיחות יוצאת דופן, גושים או כאבים מחייבת פנייה אל הרופא המנתח לברור וטיפול מתאים.
המלצות נשים שטופלו ע"י ד"ר עומר וולף

רותי חננוביץ:

"הגעתי לד"ר וולף ומרגע שפגשתי אותו הייתה לי תחושה שאני בידיים טובות. כבר בפגישה נתן לי להרגיש בטחון מלא לגשת לניתוח ושהכל יהיה בסדר. ביום הניתוח, כמו כל אחת ואחד שאמורים לעבור ניתוח פחדתי וחששתי ממה שיקרה, ד"ר וולף הרגיע אותי ונתן לי את הבטחון שהכל יעבור בסדר ואכן לאחר הניתוח יומיים אחרי כבר הרגשתי הקלה בכאבים, והתוצאה המדהימה העלתה חיוך על פניי, ידעתי שאני יכולה לסמוך על ד"ר וולף והוא לא אכזב. תוצאה מדהימה עם החלמה שעברה דיי בקלות. תודה ענקית לד"ר וולף המדהים.. "
 

למעבר לכל ההמלצות לחצו כאן

עדי מרצינו:

"הייתי אצל הרבה מנתחים וכשהגעתי לדר עומר וולף ידעתי ישר שזה המנתח בשבילי התוצאה גם רק אחרי חודש נראה טבעי ומדוייק התייחסו אליי באדיבות, הבנה ובחום. בכניסה לחדר ניתוח נרדמתי לצלילי השיר האהוב עלי והייתה גם מיטה מחוממת ממליצה בחום מנתח תותח"
נגן וידאו

ניתוחים משחזרים – שחזור שדיים

ניתוח שחזור שדיים לאחר סרטן השד הפך נפוץ והכרחי בשנים האחרונות, והוא מוצע לכל מטופלת כחלק ממסגרת הטיפול הכללית במחלת סרטן השד. התחום של כירורגיה משחזרת הוא חלק בלתי נפרד מהתחום של כירורגיה פלסטית, כאשר ניתוחים פלסטיים המוגדרים כניתוחים רפואיים משחזרים מצריכים מיומנות רבה והבנה מעמיקה בתחום מורכב, הן בפן הרפואי והן בפן הרגשי מול המטופל.

פנו לקבלת ייעוץ מקצועי

במרפאתו של ד"ר וולף ניתנת חשיבות גדולה לסביבה הניתוחית, להתייחסות למניעת כאבים תוך כדי ואחרי הניתוח, ולתהליך ההסתגלות למצב החדש. הליווי הצמוד של צוות המרפאה הינו חיוני להצלחת הטיפול. נשמח לפגוש אותך לייעוץ ראשוני על מנת לסייע לך בקבלת ההחלטה המתאימה עבורך.

ד"ר וולף התמחה בתחום של כירורגיה משחזרת מיקרווסקולרית באחד מבתי החולים המובילים בעולם בתחום הסרטן – בית החולים ע"ש MD Anderson בטקסס, ארה"ב. כיום דוקטור וולף עובד כרופא בכיר במרכז הרפואי "אסף הרופא", והניסיון הרב שצבר מעניק לו יתרון משמעותי בביצוע שחזורים מורכבים לאחר כריתה של גידולים בכל אזורי הגוף – ובפרט בביצוע ניתוח שחזור שד אחרי סרטן.

על מנת לקבל מענה מקצועי שתואם באופן ספציפי את מצבך הרפואי, את מוזמנת לפנות לקליניקה של ד"ר וולף ברמת החייל תל אביב, כדי לקבוע פגישת ייעוץ ולהבין כיצד לבצע שחזור לאחר סרטן השד באופן שיספק מענה מושלם לכל צרכייך.

אשמח לקבל פרטים נוספים

כן, אשמח לקבוע