סוגי שתלים לחזה

סוגי שתלים לחזה - סקירת סוגי שתלים לניתוח הגדלת חזה

השתלים השונים המשמשים לניתוחי הגדלת חזה נבדלים זה מזה בעיקר בצורה – טיפתית או עגולה, כשלכל אחת מהצורות יתרונות וחסרונות משלה, בחומר המילוי – מי ים או סיליקון, שהוא החומר הנפוץ ביותר בשימוש, ובמרקם השתל – חלק או בחיספוס עדין.

שתלים עגולים

שתלי הסיליקון העגולים מחולקים לשני סוגים: שתל בעל פרופיל גבוה (High Profile) ושתל בעל פרופיל נמוך (Low Profile).
שתלים בעלי פרופיל גבוה מבליטים את חלקו העליון של החזה והתוצאה דומה פחות במראה לחזה טבעי, ואילו שתלי הפרופיל הנמוך מאופיינים ברכות גדולה יותר בחלקו התחתון של השד ופחות בולט בחלקו העליון, ולכן המראה המתקבל הוא טבעי יותר.
שתלים עגולים יהיו עדיפים בשימוש כאשר לשד יש צורה יפה ומפותחת ונדרשת הגדלה בלבד, ואז שתל עגול ידחוף את השד הקיים קדימה ויעניק לו יותר נפח.

שתלים טיפתיים

השתל הטיפתי עוצב כך שהשד יקבל צורה טבעית, עם מדרון מתון והתקמרות בחלק התחתון. שתל כזה מדמה את הצורה הטבעית של השד ומתאים מיוחד לשימוש במקרים בהם רקמת השד מועטה או כשצורת השד לא מפותחת.

מתי עדיף להשתמש באיזה שתל?

לשתל הטיפתי יתרון במקרים בהם יש רפיון קל של העור בחלק התחתון של השד, אך לא בדרגה שמצדיקה ניתוח הרמת חזה סטנדרטי אלא תיקון קל בלבד. על ידי דחיפה של החלק התחתון של השד, ובמיוחד של הרקמה שנמצאת מאחורי הפטמה, ניתן להגיע לתוצאות הרצויות בלי לגרום לצלקות נוספות. במקרה כזה שימוש בשתל עגול יאפשר לדחוף את כלל השד באותה הצורה, בעוד ששתל טיפתי יאפשר לדחוף את חלקו התחתון של השד וכך לפצות באופן חלקי על צניחה קלה בקוטב התחתון של השד.

היתרון של השתל הטיפתי נכון בעיקר לניתוחי הגדלת חזה ראשוניים או ניתוחי הרמה והגדלה שאינם מבוצעים לאחר ניתוח הגדלה קודם. לעומת זאת, כאשר מדובר בהחלפת שתלים, כבר קיים "כיס" לשתל, שהתעצב והתייצב במהלך השנים, והוא לא תמיד מתאים לשתל החדש. כיוון שגודל הכיס לא יהיה מותאם באופן אידיאלי. במקרה כזה השתל עלול לזוז ולהסתובב במקומו. תזוזה וסיבוב על המקום של שתל עגול לא ישפיעו על מראה השד, אך כל סיבוב של שתל טיפתי, אפילו במעלות בודדות, ישפיע על צורתו החיצונית של השד.

במקרים כאלה, כדי להשיג בכל זאת את המראה הרצוי, ניתן להשתמש בשיטות חלופיות כמו הזרקת שומן כדי לפצות על חוסר נפח בקוטב העליון של השד, הסרה של עודפי עור, הידוק או הרמה של השד כדי לפצות על צניחה ועוד.

קופסית בשד ושתלים מחוספסים

באופן טבעי, לאחר ניתוח הגדלת חזה נוצרת קופסית סביב השתל – רקמה קשה שתפקידה להפריד את השתל מרקמות הגוף האחרות. זוהי תופעה טבעית ולא מסוכנת, אך כאשר הקופסית עבה מדי היא עלולה ליצור אי נוחות אצל המטופלת. כדי לפתור את בעיית התקשות הקופסית מקובל להשתמש בשתל מחוספס, אך בשנים האחרונות התברר שהחיספוס עשוי להיות כרוך בתופעת לוואי נדירה מאוד, של דלקת כרונית הנוצרת באזורי הקופסית שבאה במגע עם החספוס של השתל, ולאחר שנים הדלקת עשויה להתפתח גם ללימפומה – גידול סרטני של תאי מערכת החיסון.

התפתחות גידול שכזה היא אמנם תופעה נדירה (אחת לכמה עשרות אלפי ניתוחים עם שתלים מחוספסים) והיא מתגמדת אל מול הסיכון ללקות בסרטן השד (אחת לשבע), אך חברות השתלים חיפשו פתרונות חלופיים לחספוס ומצאו אותו בדמות שתלי ננו-טקסטורה בהם החספוס עדין ביותר ומזכיר מרקם של משי. חיספוס המשי העדין אינו מאפשר לחיידקים להצטבר, וכך נמנעת הדלקת הכרונית וככל הנראה גם הגידול הסרטני הנדיר.

שתלים מחוספסים מול שתלים חלקים

אפשרות נוספת לפתרון הבעיה הוא שימוש בשתלים חלקים לגמרי, שעד היום לא קושרו לאותו גידול סרטני נדיר. חשוב להבין שלמרות יתרונות מסוימים של השתלים המחוספסים, גם שתלים חלקים יתאימו לשמש במרבית הניתוחים. כך למשל, השתלה המתבצעת מתחת לשריר היא דוגמה לניתוח בו מקובל להשתמש גם בשתלים חלקים.

לאחרונה, נוספו עוד מספר אפשרויות המגדילות את מרווח התמרון ואת הגיוון שמתאפשר למנתח, בבואו לבחור את השתל האידיאלי עבור המטופלת.

מדובר על שתלים קלי משקל. זהו פיתוח ישראלי שנרכש לאחרונה על ידי חברה אירופאית.

פיתוח זה מאפשר החדרה של שתלים גדולים במיוחד, אשר עד לאחרונה היו כרוכים במשקל כבד, היוצרים כובד על הרקמה ומאיצים את תהליכי ההזדקנות והצניחה. אך עם חידוש טכנולוגי זה מתאפשרת הפחתה של כ – 30% ממשקל השתל, ביחס לנפח הספציפי.

חידוש טכנולוגי נוסף, קשור למבנה הפנימי של ג'ל הסיליקון, אשר בא לידי ביטוי בשתלים ארגונומיים.

המינוח ארגונומי לקוח מעולם הנדסת האנוש, אך בהקשר זה מדובר בשתלים שצורתם הבסיסית עגולה, אך בתוך הגוף הם לובשים צורה אגסית, בדומה לשתלים האנטומיים המוכרים. היתרון הפעם הוא שהשתל בבסיסו הוא עגול, וכך נחסכת תופעת הלוואי הלא נעימה של רוטציה (סיבוב) של המשתל, תופעת לוואי בגינה מנתחים פלסטיים רבים נמנעו לאורך השנים, מלעשות שימוש בשתלים אנטומיים.

אם כך, השתל הארגונומי מאפשר את היתרונות של השתל האנטומי, עם צורה טבעית יותר ופחות מודגשת, יכולת להרים את הפיטמה ולטפל בצניחה קלה של השד, כזו שעדיין אינה מצריכה ניתוח הרמה פורמלי, וללא הסיכונים הכרוכים בסיבוב משתל, שאפיינו את השתלים האנטומיים המסורתיים.

עוד חידוש בתחום שתלי הסיליקון הוא הטקסטורה העדינה שפיתחו חלק מחברות השתלים, בתגובה לגילויים החדשים הקושרים חלק מתופעות הלוואי, הנדירות אמנם של שתלי הסיליקון לחספוס גס, המוכר משתלי הדור הרביעי.

החידוש הטכנולוגי בדמות חספוס עדין ביותר שזכה לכינוי מרקם משי או ננו טקסטורה, אם כי אינו עונה להגדרה המדויקת של קנה המידה ננו, מאפשר את יתרונות החספוס באינטראקציה הטובה והטבעית יותר עם הרקמה, ובהפחתת הסיכונים להתקשות קופסית, ומקטין באופן תיאורטי את הפוטנציאל לסיבוכים שקשורים לביופילם, כלומר התיישבות פאסיבית של חיידקים בסמוך לשתל ודלקת כרונית ממושכת לאורך שנים, אשר קשורה כנראה לאותן תופעות לוואי נדירות המקבלות הד תקשורתי: ALCA (לימפומה נדירה הקשורה לחספוס המושתל), BII (מחלה לא ספציפית אשר נתגלתה אצל חלק מהנשים אשר עברו הגדלת חזה).

חידוש טכנולוגי שנוסף לשתלים העגולים, הוא דרגה נוספת של מילוי לשתל עגול מוגדר, המאפשרת לו לבלוט יותר, ומקטינה את הסיכוי לגליות, אשר חלק מהשתלים מפתחים עם הזמן, ומקרינה לעיתים גם חיצונית, על העור.

 

לא בטוחה לגבי ניתוח הגדלת חזה והתוצאות שלו? קבעי עוד היום פגישת ייעוץ במרפאה לרפואה אסתטית וגם את תוכלי לעבור הדמיה לניתוח חזה, שיאפשר לך לקבל החלטה מושכלת.