צלקות אחרי ניתוח חזה

צלקות אחרי ניתוחי חזה

נשים רבות חוששות לעבור ניתוח חזה מתוך מחשבה שהניתוח אמנם ישפר את המראה הכללי של החזה, אך ישאיר צלקות לא אסתטיות. האמת היא כי צלקות אחרי ניתוח חזה בדרך כלל קטנות ובלתי נראות כמעט לחלוטין תודות ליכולת של כירורגים פלסטיים להסתיר אותן בקימורים טבעיים של הגוף. איך סוג הניתוח משפיע על צלקות בניתוח חזה? מתי רואים את הצלקת הסופית ומה אפשר לעשות כדי למנוע הצטלקות מרובה ולשמור על אסתטיקה מקסימלית?

איך סוג הניתוח משפיע על צלקות אחרי ניתוח חזה?

לשיטת הניתוח השפעה ישירה על היווצרותה של צלקת, מיקום הצלקת וגודלה. הגדלת חזה בדרך כלל אינה כוללת סימן ניתוחי משמעותי בשל העובדה שלא מוסרת רקמה ואין צורך להרים את השד ולהסיר עודפי עור. הרמת חזה והקטנת חזה לאומת זאת יכללו לרוב סימן ניתוחי שאופיו וגודלו מושפעים מגודל החזה המקורי, היקף הניתוח וכמובן קצב ואיכות ההחלמה האינדיבידואליים של כל מטופלת.

הגדלת חזה

בניתוחי הגדלת חזה על מנת למקם את השתל על הרופא לעשות חתך קטן באזור החזה, ניתן למקם אותו במספר אזורים:

  • הקפל התת שדי – מרבית הגדלות החזה נעשות בשיטה זו. על ידי ביצוע החתך הניתוחי מתחת לשדיים אפשר להסתיר אותו לחלוטין תחת הקימור הטבעי של החזה.
  • עטרת הפטמה – ביצוע החתך בעטרה מאפשר להסתיר אותו בקו המתאר הטבעי שלה. בשיטה זו בוחרים בדרך כלל כשמבקשים בנוסף להגדלת חזה גם לשנות את מיקום הפטמות וצורתן.
  • החדרת שתל דרך בית השחי – עבור נשים שחוששות במיוחד מהופעתן של צלקות אחרי ניתוח חזה ישנה אופציה של החדרת השתל דרך בית השחי. היתרון כאן הוא שאין סימן כלל על החזה עצמו והסימן הניתוחי מוסתר בקפלים בבית השחי. עם זאת, השיטה לא מתאימה לכל מטופלת ולכל סוג של הגדלת חזה ואין מנתחים פלסטיים רבים שבוחרים בה. הסיבה היא בשל העובדה שמדובר על ניתוח ארוך ומורכב יותר בעל סיכונים רבים יוצר למטופלת. כמו כן, לעיתים דווקא צלקת בבית השחי מחלימה פחות טוב ויוצרת סימן נראה לעיין.
  • הטבור – החדרת שתל דרך הטבור אמנם לא משאירה כל צלקת כלל אך היא נחשבת להליך מורכב מאוד ובעל סיכונים. לכן הוא כמעט ולא מבוצע בישראל מחשש הן לבריאות המטופלת והן לתוצאות הניתוח (לרוב פחות אסתטיות מהגדלת חזה בשיטות אחרות).

הרמת חזה והקטנת חזה

מכיוון שהרמת חזה והקטנת חזה כוללות הסרה של רקמות מן הגוף, בסוף ההליך תישאר צלקת ניתוחית אם כי לא בהכרח משמעותית. סוג החתך שהרופא יבחר לעשות מושפע רבות מגודל החזה המקורי ומרמת ההרמה ו/או ההקטנה הנדרשת להשגת תוצאה אסתטית. הרופא יבחר את השיטה בה מבוצעים כמה שפחות חתכים עם כמה שיותר תוצאות טבעיות. ישנן כמה שיטות להקטנת והרמת חזה:

  • "חצי סהר" – שיטה להרמת חזה בלבד ללא הקטנה, מתאימה לנשים בעלות חזה קטן יחסית וצניחה מעטה. בשיטה זו החתך הניתוחי מוקם מעל עטרת הפטמה ובסופו של תהליך ההחלמה הוא כמעט בלתי נראה.
  • "סהר מלא" – שיטה שבדרך כלל נבחרת כאשר יש צורך הן בהרמת חזה והן בהגדלת חזה יחד. מתאימה בעיקר לנשים בעלות צניחה קלה. בשיטה זו החתך הניתוחי ממוקם סביב עטרת הפטמה כולה עובדה המאפשרת לשנות את צורתה, לעצב את צורך החזה מחדש וכל זאת ללא סימנים בולטים מן הניתוח.
  • "סוכריה על מקל" – שיטה להרמת חזה בלבד לנשים עם חזה בינוני וצניחה קלה עד בינונית. בשיטה זו החתך ממוקם בשני מקומות: סביב כל עטרת הפטמה ומן העטרה אל בית החזה. למרות שמדובר בחתך כפול, הוא מוסתר היטב על ידי הקימור הטבעי של החזה והגוף וקשה לראות אותו.
  • "T הפוך" – בשיטה זו משתמשים להקטנת חזה והרמה יחד (לרוב הקטנה לא מספיקה כדי לעצב מחדש את החזה ויש גם להרים אותו) או הרמה בלבד של חזה גדול וכבד. בניתוח מסוג זה מבוצעים שלושה חתכים: בקפל התת שדי, סביב העטרה וממנה ואל הקפל. מכל השיטות להגדלת, הרמת והקטנת חזה היא היחידה שמותירה צלקות שאינן מוסוות לחלוטין אם כי הן בהחלט דוהות עם הזמן והופכות פחות בולטות.

האם אפשר לחזות את גודלה של צלקת אחרי ניתוח חזה?

כל גוף מגיב אחרת, בעל קצב החלמה שונה ואין כל דרך לדעת במדויק איך יראות צלקות אחרי ניתוח חזה בתום תקופת ההחלמה. עם זאת, ניתן לדעת את מיקום הצלקת ואפשר לחזות פחות או יותר את גודלה ולהעריך כמה זמן ייקח לה להחלים בהתבסס על ניסיון בניתוחי חזה, גיל המטופלת, מצב העור, מצבה הבריאותי הכללי ולאור שיטת הניתוח שנבחרה.

מה אפשר לעשות כדי למזער הופעה של צלקות אחרי ניתוח חזה?

הדרך הטובה ביותר היא להניח לצלקת להחלים ולהקפיד על הוראות הרופא למשל: לא לעשן, לא לחשוף את הצלקת לשמש, לא להוריד את התחבושת עד שהרופא מאשר מפורשות, לא "להתעסק" עם הצלקת וכד'. כדי לתמוך בתהליך ההחלמה אפשר להשתמש במשחות מעודדות החלמה (באישור הרופא בלבד!), לשתות הרבה מים ולשמור על תזונה מאוזנת.

מתי רואים את הצלקת הסופית? איך אדע אם היא צריכה טיפול נוסף?

אם ידועה נטייה להצטלקות מוגברת או שאם הצלקת נותרת מורמת וקשה לאחר 3 חודשי החלמה יש לפנות לרופא להמשך טיפול ומזעור הצטלקות. אך כל עוד הצלקת היא בהתאם לתיאום הציפיות מן הניתוח, אינה מפריעה אסתטית, אינה מגבילה תנועה או כואבת בתום תקופת ההחלמה אין צורך בכל טיפול בה. במידה והצלקת לא החלימה היטב או כמצופה ניצן לשקול תיקון שלה באמצעים קוסמטיים או במידת הצורך בניתוח הקטנת צלקות. חשוב לזכור כי לצלקות אחרי ניתוח לוקח זמן להתייצב – סימן ניתוחי מחלים סופית אחרי כ-18 חודשים ללא קשר ישיר לגיל המטופלת ומצבה הבריאותי ועשוי להמשיך ולהתבהר גם לאחר מכן, פעמים רבות עד למצב בו לא ניתן להבחין בו כמעט, מדובר בעיקר בעניין של זמן.