"המראה העייף": למה העפעפיים שלכם נפולים ומה אפשר לעשות עם זה?

איך מטפלים בעפעפיים נפולים

לאורך השנים אנחנו הולכים ומתבגרים, ככל שאנחנו מתבגרים כך גם השפעות השנים ניכרות על פנינו וכוח המשיכה מכריע. אזור שמועד לפורענות ולצניחה עם הגיל הוא אזורים העפעפיים, וקיימת תופעה נפוצה בקרב אנשים רבים שמתבגרים שנקראת "פטוזיס" שפירושה צניחת עפעף.

במקרים של פטוזיס, העפעף העליון מתחיל לצנוח וליפול עד שהוא מכסה חלק מהעין. מנגד העפעף התחתון מתחיל להתנפח וגורם לנו למראה עייף במיוחד בעקבות מה שמוכר לכולנו "השקיות" מתחת לעיניים.

גורמים לצניחת עפעפיים

מחקרים מדעיים שבוצעו אודות התופעה של צניחת עפעפיים מצאו קשר ישיר בין תהליך ההתבגרות הטבעית של הגוף לבין צניחת העפעפיים. מדובר בתהליך בלתי נמנע שבמסגרתו שרירי העפעפיים מתנוונים ונחלשים עם הגיל. יחד עם זאת, המחקרים לא הצביעו על הבדלים בין אנשים ממוצא אחר או הבדלים בין גברים לנשים.

צניחת עפעפיים עשויה להיווצר כתוצאה מחבלה או מפגיעה כלשהי כתוצאה מניתוח, זיהום שנגרם מעדשות מגע, בעיות במערכת העצבים באזור העיניים שגרמו לפגיעה בשרירים. במקרים חריגים ונדירים ייתכן כי מדובר בבעיה רפואית הנלווית למצב רפואי חמור כגון: גידול מוחי, שבץ וסרטן. חשוב לציין, שאם קיים חשש כלשהו חשוב שתיוועצו עם הרופא המטפל שלכם לבירור מצב רפואי.

תופעת צניחת עפעפיים עשויה להתרחש גם בגילאים צעירים, לעיתים ניתן לאבחן צניחת עפעף גם בקרב תינוקות וילדים. מדובר במקרים שנובעים מבעיה כלשהי בשרירי העפעף שעשויה להיגרם מפגיעה נוירולוגית או מטראומה. צניחת עפעף בקרב ילדים עלולה לגרום למגבלות בשדה הראייה או לעין עצלה ולכן חשוב לטפל בתופעה בדחיפות על מנת למנוע נזק עתידי.

איך צניחת עפעפיים תשפיע על בריאותכם?

צניחת עפעפיים מוכרת בעיקרה כבעיה אסתטית בלבד שפוגעת בדימוי ובביטחון העצמי, אך לא רק. ישנם מקרים שצניחת העפעף עלולה לגרום לתסמינים של עין דומעת או עין יבשה שגורמים לגירוי ואף לכאב באזור העיניים.

חמור מכך, צניחת עפעף עלולה להוביל למגבלות בשדה הראייה אחד התסמינים הנפוצים לכך היא מיגרנה וכאבי ראש כרוניים, אם אתם סובלים מתסמינים אלו בליווי צניחת עפעפיים, מומלץ שתתייעצו עם רופא מומחה בנושא.

כיצד ניתן למנוע ולטפל בצניחת עפעפיים?

לצערנו צניחת עפעפיים בגיל מבוגר אינה ניתנת למניעה. יחד עם זאת, הודות לטכנולוגיה הרפואית המתקדמת ניתן לשפר פלאים את מראה "העפעפיים הנפולים" בעזרת טיפולים פלסטיים וכירורגיים. ישנן דרכים מגוונות לטיפול בעפעפיים נפולים:

  1. ניתוח כירורגי להרמת עפעפיים – מדובר בניתוח שבאמצעותו הרופא המנתח מקצר את הגיד הרפוי שגורם לנפילת העפעף, ולאחר מכן מחזק את האחיזה של הגיד עם השריר. לעיתים ישנם מקרים שבהם השריר אינו חזק מספיק וייתכן שקיים צורך לנתח גם אותו. מדובר בניתוח שמתבצע בהרדמה מקומית בלבד ואורך עד שעה במקסימום. ניתוח הרמת עפעפיים נחשב לדרך האפקטיבית ביותר לשיפור מראה העפעפיים הנפולים והרמתם.
  2. טיפולי בוטוקס – אפשרות נוספת לטיפול בעפעף נפול היא הזרקת בוטוקס (בוטולינום טוקסין) לאזור הגבה והעפעף, מה שמשפר את המראה הנפול של העפעפיים. הבוטוקס מאפשר נטרול של השריר שמושך את העפעף למטה והרמה של העור מסביב. אולם, טיפולי הזרקת בוטוקס אינם מיועדים לאנשים בעלי עור עודף באופן משמעותי באזור העפעפיים.
  3. מילוי העפעפיים באמצעות חומצה היאלורונית – ישנם מקרים שבהם הבעיה היא לא הצטברות שומן אלא אובדן של נפח בעפעפיים המצריכה מילוי של העפעף, במקרים אלו ניתן להזריק חומצה היאלורונית לשיפור מראה העפעפיים. לרוב מילוי עפעפיים הוא טיפול משלים המתלווה לניתוח הרמת עפעפיים.

טיפולים משלימים לשיפור מראה העפעפיים

לעיתים על מנת לשפר את המראה הכללי של אזור העפעפיים והעיניים, יש צורך בטיפולים משלימים נוספים המתלווים למילוי, הזרקה והרמת עפעפיים, כגון: מילוי שקעים מתחת לעיניים, טיפול קמטים, מתיחת פנים ועוד. לשם כך כדאי שתיוועצו עם רופא מומחה על מנת לאבחן את הצורך האסתטי להרמת העפעפיים ולשיפור מראה הפנים.