ניתוח מתיחת בטן לאחר הריון

ניתוח מתיחת בטן אחרי הריון

ילדים זה שמחה והריון זה דבר מבורך, מעטים יחלקו על הקביעה הזו, ובטח לא אני, עם שלושת בנותי האהובות. ובכל זאת, גוף האישה עובר במהלך תשעת חודשי ההיריון שינויים רבים, הורמונליים, פנימיים וחיצוניים, והשינוי הבולט ביותר הוא, כמובן, הבטן ההריונית המקסימה. אחרי הלידה, נשארים פעמים רבות עודפי עור בבטן וחולשה של שרירי הבטן התחתונים, מה שיוצר מראה של בטן נפולה או בעלת קפלים, ונשים רבות אינן אוהבות מראה זה. למרבה השמחה, לרפואה האסתטית יש פתרון שמאפשר לכל אישה לחזור ולאהוב את גופה ואת מראהו.

למה זה חשוב?

לכל אישה מגיע להרגיש נוח עם עצמה ולאהוב את גופה. לעתים קרובות אני נתקל בנשים שלמרות האהבה חסרת הגבולות לילדיהן ולמרות שאינן מצטערות על ההריון אפילו לרגע, הן מצרות על השינויים שחלו בגופן, בעיקר על הבטן שכבר אינה שטוחה כמו פעם. חוסר הנוחות ממראה הגוף עשוי לפגוע באיכות החיים של נשים אלה, כיוון שהן עשויות לחוש מבוכה בלבישת בגד ים, ברגעים אינטימיים ועוד.

תחום הרפואה האסתטית מציע כיום מגוון פתרונות לטיפול בעודפי עור באזור הבטן, בין היתר ניתוח למתיחת הבטן, המחזיר לה את המראה השטוח שהיה לה פעם, ויחד איתו את האהבה של האישה לגופה.

אז מה הפתרון?

הצעד הראשון הוא ללכת לייעוץ אצל מנתח פלסטי מומחה ולברר מהי שיטת הטיפול המומלצת. אצל כל אישה המצב מעט שונה ולכן הפתרון יהיה מעט שונה, אך ברוב המקרים הפתרון הטוב ביותר להשטחת הבטן לאחר הריון הוא ניתוח למתיחת הבטן והידוק העור לרקמות.

סוג הניתוח תלוי בחומרת המצב, או, במילים אחרות, בכמות העור העודף והשומן שיש להוציא. אם מדובר בתיקון קטן, מבוצעת מתיחת בטן חלקית בה מוסר העור העודף מהבטן התחתונה ללא מתיחה של הבטן העליונה. כאשר יש צורך בתיקון גדול יותר תבוצע מתיחת בטן מלאה, בה מוסר העור העודף מן הבטן התחתונה, שרירי הבטן מהודקים ומבוצעת מתיחה של העור מהבטן העליונה כלפי מטה וקיבוע מחדש של הטבור. התוצאה הסופית היא בטן שטוחה ומהודקת.

הניתוח תחת הרדמה כללית, ואני מקפיד לבצע אותו בשילוב עם חסימה פרוורטבראלית. החסימה היא הליך בו מזריקים חומר הרדמה בצורה מקומית ישירות למוליכים העצביים בכדי למנוע העברה של תחושות כאב בזמן הניתוח, אך היתרון הגדול שלה הוא דווקא לאחר הניתוח. מחקרים בדקו והוכיחו, והמטופלות שלי מוכיחות זאת הלכה למעשה ניתוח אחרי ניתוח, כי מנותחים שטופלו בשיטה זו מדווחים על רמת כאב נמוכה יותר באופן משמעותי לאחר הניתוח, על נטילת פחות משככי כאבים, ועל ביטולן המוחלט של תופעות לוואי כמו בחילות וסחרחורות האופיניות לאחר ניתוחים בהם נעשה שימו שבחומרי הרדמה אופטיים.

האם תישאר צלקת?

מכיוון שבניתוח מתיחת הבטן יש צורך לבצע חתך בעור ולהסיר חלקים עודפים ממנו לא ניתן שלא תישאר צלקת, ולו קטנה. הצלקת היא רוחבית ומוסתרת בקו בגד הים, כך שאינה גלויה לעין, וכאמור, אני משתדל לעשות אותה קטנה ככל האפשר. בחלק מהמרפאות, כמו אצלנו, ניתן לערוך הדמיה ממוחשבת של תוצאות הניתוח, כולל גודל הצלקת שעשויה להישאר, לפי כמות העור שיש להסיר.

במקרה של ניתוח מתיחת בטן מלא תישאר גם צלקת לאורך הטבור שכן יש לקבעו מחדש במהלך הניתוח. כעבור כ- 9 חודשים מיום הניתוח לערך הצלקות אמורות להיות חלקות וכמעט בלתי נראות, ובמקרים בהם בכל זאת נשארה צלקת ניתן לעבור טיפול בצלקות.  

מתי כדאי לגשת לניתוח מתיחת בטן?

לאחר ההיריון לוקח לגוף כמה חודשים עד שנה לחזור לעצמו, ולפעמים אפילו יותר, וכמובן שאם מתוכננים הריונות נוספים עדיף לחכות עד לאחריהם. ברוב המקרים, עם קצת סבלנות, שמירה על תזונה ופעילות ספורטיבית, הגוף ישוב למימדיו המקוריים, או קרוב אליהם, אך לפעמים נשארים בכל זאת קפלי עור או ששרירי הבטן התחתונה נמתחו, וניתוח הוא הדרך היחידה להחזיר את מראה הבטן לקדמותו.

אם לאחר כל כאלה אינך שלמה עם מראה הבטן שלך, מומלץ לקבוע פגישת ייעוץ עם כירורג פלסטי, כדי לבדוק מה הרפואה הפלסטית יכולה לעשות למענך.