ניתוח אף בגיל צעיר

ניתוח אף בגיל צעיר

ניתוחי אף בגיל צעיר מתבצעים בדרך כלל בעקבות טראומה שנגרמה לפנים, בעיות בנשימה או על מטופלים שחווים קשיים בדימוי העצמי שלהם בגלל מבנה או גודל האף. ניתוחי אף המתבצעים על מטופלים מתחת לגיל 18 דורשים הסכמה הורית וההליך מצריך הכנה נפשית של המטופל והבנה של השינויים הקבועים כתוצאה מהניתוח.

מתי כדאי לבצע ניתוח אף?

אנשים רבים מאמינים כי ילדים ובני נוער לא אמורים לעבור ניתוחי אף כיוון שעצמות האף והרקמות לא התפתחו באופן מלא ותהליך הגדילה עוד לא הושלם. מדובר בחשש לגיטימי שמצריך ביקור אצל רופא מומחה שיוכל לבדוק כל מקרה לגופו.  עם זאת,  קיימת המלצה לבצע ניתוחי אף אצל בנות רק כשנה לאחר קבלת המחזור ואצל בנים, יש להמתין ולבצע את הניתוח רק לאחר גיל שש עשרה.

סוגי ניתוחי האף

קיים מגוון רב של סוגי ניתוחי אף שבאמצעותם ניתן לתקן ולשפר את המראה של האף והפנים. ניתוחים אלה כוללים:

  • עיצוב מחדש של קצה האף
  • יישור הגשר והסרת גיבנת באף
  • תיקון לאחר פציעה
  • הגדלה או הקטנה של הנחיריים
  • הגדלה או הקטנה של האף
  • פתיחה של מעברי הנשימה

ניתוחים אלה מבוצעים מסיבות רפואיות ואסתטיות כאשר לעיתים השיקול לעבור ניתוחי אף יכול לשלב בין הצורך לטפל בבעיה רפואית ושיפור המראה האסתטי של האף. המטרה היא ליצור מראה הרמוני בפנים על ידי שינוי גודל, זווית או צורת האף ולתקן בעיות נשימה במידה וקיימות.

איך מתבצע הליך ניתוח אף בגיל צעיר?

ניתוח אף בגיל צעיר ניתן לבצע בהליך פתוח, סגור או אנדוסקופי. ישנן טכניקות פחות פולשניות אך לרוב לא נהוג להשתמש בהן כאשר המטופל מתחת לגיל 18. בזמן הביקור וההתייעצות, רופא מומחה יידע להתאים את הטכניקה למקרה הספציפי של המטופל. טכניקת ניתוח בהליך פתוח תכלול חתך בקולומלה, אזור שנמצא ממש מתחת לקצה האף. המנתח יבצע חתך תוך הקפדה שלא לחתוך את הצורה המדיאלית (הסחוס שמפריד בין הנחיריים). השלב הבא יהיה עיצוב מחדש של קצה האף, הגשר, הנחיריים ואף תיקון המחיצה במידת הצורך. בסיום הניתוח, החתכים ייסגרו על מסגרת העצם ותתבצע עבודת עיצוב חיצונית שלאחריה החתך ייסגר בתפרים ויונח סד חיצוני על האף. בחירה בטכניקה סגורה תכלול חתכים שיבוצעו בחלק הפנימי של האף. המבנה של האף לא ייחשף כך שלא ניתן יהיה להבחין בצלקות. קיימת אפשרות של שימוש באנדוסקופ במהלך הניתוח על מנת להגביר את ההדמיה. בדומה לטכניקת ניתוח אף פתוח, גם כאן תיעשה תפירה של החתכים ויונח סד חיצוני על האף.

ניתוח אף בגיל צעיר – סיכונים וציפיות

לפני שמחליטים לעבור ניתוחי אף, חשוב לקבל התייעצות נרחבת מהמנתח ולשקול את כל היתרונות והסיכונים. תקשורת כנה ופתוחה בין הילד, ההורה והמנתח היא הכרחית ותתרום להצלחת הניתוח. מרבית המנתחים משקיעים זמן רב בשיחות עם המטופל לפני הניתוח על מנת לוודא שהם מספיק בוגרים ומסוגלים להתמודד עם ההשלכות של הניתוח ושהם מגיעים אל הניתוח עם ציפיות מציאותיות בנוגע לתוצאות האפשריות. ילד שמאמין למשל שהניתוח ישנה את כל חייו ופתאום יהפוך להיות פופולארי בקרב חבריו לכיתה מגיע עם ציפייה לא מציאותית אל ההליך. במידה והסיבות לניתוח נובעות משיקולים אסתטיים, הסיכוי לסיבוכים לאחר הניתוח הם יחסית מאוד נמוכים. עם זאת, כאשר ההליך מבוצע בגלל שיקולים רפואיים, יכול להיות שעל אף הניתוח, יידרשו טיפולים נוספים על מנת לטפל ולפתור את הבעיה. ישנם גם סיכונים לניתוחי אף והם כוללים חוסר תחושה באף, דימום, צלקות בבסיס האף, נפיחות, פגיעה קבועה בעצבים, התפרצות של כלי דם קטנים על פני העור ולעיתים אף צורך בניתוח אף נוסף.

האם הילד/מתבגר מוכן לניתוח מבחינה רגשית?

כאשר עוסקים בניתוחי אף בגיל צעיר יש להתייחס ולתת משקל גם לבגרות הרגשית שלהם. כאשר מנתח מרגיש שהמטופל אינו מוכן מבחינה רגשית להליך, הוא יכול לסרב לבצע אותו באופן זמני עד אשר המטופל יהיה מוכן לניתוח. ההורה חייב כמובן לתת את הסכמתו להליך והמטופל חייב להיות מוכן לאמץ את תוצאות הניתוח שיביאו לשינוי באישיות ובמראה החיצוני שלו.  המנתח צריך להיות בטוח שההחלטה של המטופל וההורים נובעת משיקולים נכונים. עליו לדעת האם הילד מעוניין לעבור את הניתוח בגלל שיקולים רפואיים לגיטימיים או שהמניע נובע רק מהצורך להעלות את הביטחון העצמי. אם המטופל מעוניין לעבור ניתוח אף רק כיוון שהוא רוצה להיות דומה לסלבריטאי – לא מדובר בשיקול לגיטימי ובמקרה כזה, המנתח יסרב לבצע את הניתוח.

החלמה מהניתוח

ניתוחי אף שמבוצעים על מטופלים בגילאים צעירים, לרוב נעשים במהלך חופשת הקיץ וזאת על מנת להימנע מהיעדרות ממושכת מבית הספר. זמן ההחלמה מהניתוח לרוב נמשך כשבועיים והמטופל יכול בדרך כלל לחזור לשגרת פעילות לאחר כשבוע לאחר שעבר ביקורת וקיבל אישור מהמנתח. עם זאת, יכול להיות שייקח זמן רב יותר לשטפי הדם שנוצרו כתוצאה מהניתוח להיעלם לחלוטין. כאשר מדובר במטופלים שעוסקים בפעילות גופנית מאומצת באופן קבוע, ההמלצה היא להמתין בין חודש וחצי לחודשיים לפני שמתחילים לעסוק שוב בספורט (במיוחד כאשר מדובר בפעילות גופנית שמצריכה מגע כמו ג'ודו או קראטה) על מנת לאפשר ריפוי פנימי וחיצוני מלא ולמזער את הסיכון לפגיעה באזור שנותח. תחושת כאב היא חלק בלתי נפרד מהליך ניתוחי אף אך לרוב הכאב נעלם לאחר כיום או יומיים ממועד הניתוח. במידה וקיים כאב ברמה גבוהה, ניתן כמובן ליטול משככי כאבים שניתנו במרשם על ידי המנתח. תהליך הריפוי יכול לקחת זמן רב יותר במידה ונוצר זיהום ובמידה וקיימת נפיחות או אדמומיות יוצאת דופן, יש לפנות אל הרופא לקבלת טיפול.