מה זה מתיחת פנים בעצם?

מתיחת פנים לפני ואחרי

ניתוח מתיחת פנים הוא הליך כירורגי-אסתטי נפוץ מאד שברוב המקרים בוחרים בו כתוצאה מהרצון להצעיר את מראה הפנים. הניתוח נפוץ מאד כבר שנים רבות אך ראוי לדעת שמהלכו הטכני השתנה בצורה דרסטית בשנים האחרונות. אם פעם עיקר הניתוח התמקד במתיחה של העור הנפול, כיום עיקרו עוסק דווקא בהרמה של איברים תת עוריים שהשתנו במרוצת השנים, והשבתם למצבם ההתחלתי הטבעי. סקרנו עבורכם בקצרה מידע אינפורמטיבי מעניין שישפוך אור לגבי התהליך הזה והנה הוא לפניכם.

איך נוצר עור פנים נפול

גוף האדם הוא מכונה משומנת היטב ורק חלק קטן מהחלקים המפעילים אותה ניכרים לעין. זה נכון לכל הגוף ובפרט לכרטיס הביקור הרשמי שלנו, הפנים.

השכבה החיצונית של הפנים היא כמובן העור שמורכב מרקמות רבות. הרקמות האלה מושפעות מרכיבים כמו סיבי קולוגן ואליסטין שאחראים לבנייה ולהתחדשות של תאי הרקמה. במרוצת השנים היקף הסיבים שמייצר הגוף קטן ואיכותם פוחתת. כתוצאה מכך המרקם והאלסטיות של העור משתנים. דבר נוסף שנפגע כתוצאה משינויי הזמן הוא רקמות השומן שצונחות בגלל העיקרון הפיזיקלי הפשוט: כוח כבידה. כך מתקבלת צורת פנים מבוגרת שמאופיינת בעור מרוקן יותר באזור הלחיים אך עור נפול באזור הלסת והסנטר. עוד רכיב שקיים בעור הוא רצועות שתפקידן לקבע את את העור לרקמות. גם הן מתרופפות במרוצת הזמן מה שיוצר קפלים וצניחות באזורים שונים של עור הפנים. אם נסכם את זה בקצרה: לפיזיקה חוקים שחזקים יותר מהרצון שלנו אבל לשמחתנו הטכנולוגיה של היום יודעת לכופף אפילו את חוקי פיזיקה.

הקשיים הפסיכולוגיים והפיזיולוגיים הנלווים לעור נפול

דרמטולוגיה היא ענף הרפואה המתמקד בחקר העור והרקמות. כיום ישנו תחתיו ענף מחקר שלם שנקרא פסיכו-דרמטולוגיה המתמקד בין היתר בחקר הגורמים הפסיכולוגיים שמשפיעים על העור ובהבנת המנגנון הפסיכוסומטי של קשרים פיזיולוגיים-פסיכולוגיים בעור, ומה הכוונה? הרבה פעמים המצב שאדם עם עור פנים רפוי ועייף שרוי בו הוא מצב של ביצה ותרנוגלת. הדברים שעבר בחייו כמו עומס לחץ ותשישות השפיעו על מראה העור שנהייה במרוצת השנים גם הוא, הרבה יותר עייף. כתוצאה מכך, חווה האדם הכרה בהזדקנות שלו. הוא מסתכל במראה ורואה עור רפוי מרוקן ומזדקן, דבר שלעיתים יכול אפילו לייצר תופעות של דיכאון. חוסר היכולת להכיל את העובדה שאני מזדקן גורמת לעוד סטרס ועוד עייפות מה שגורם לעוד פגיעה ברקמות העור. אי לכך זהו מצב של ביצה ותרנגול – קושי שמוליד עוד קושי.  אך סטרס זה אינו משפיע רק פסיכולוגית אם כי גם פיזית. דיווחים של מחקרים פסיכו-דרמטולוגיים מורים כי הרבה פעמים מצבים של סטרס ודיכאון יכולים להוביל לפריצה של מחלות עור כרוניות החל מתופעות כמו גירויים ופריחות חוזרים, כלה בתופעה של גרד כרוני שמופעיל לפציעות בעור ועד פסוריאזיס. אנשים שמלכתחילה לוקים במחלות עור כרוניות עלולים לחוות לעיתים הדרדרת קשה עקב מצבי נפש ירודים.

סטטיסטיקה של מתיחות פנים

כדי להמחיש את המספרים שאנחנו מדברים עליהם כשניגשים לבחון ניתוחי מתיחות פנים נגיש לכם הצצה אל הנתונים השנתיים המתפרסמים על ידי אגודת המנתחים הפלסטים של ארה"ב שמפרסמת דו"ח נתונים שקוף לגמרי הזמין באינטרנט. ב2017 בוצעו בארה"ב כמיליון ו662 אלף ניתוחים פלסטיים. בין תשעה לעשרה אחוזים מהם הם נתח ניתוחי מתיחת הפנים. בחישוב מהיר, בשנה שעברה בוצעו בארה"ב לבד מעל 152 אלף ניתוחי מתיחת פנים. 91% בוצע בקרב נשים. הגיל הממוצע משתנה הרבה בגלל נתונים אישיים. למשל, עור פנים של אדם שעישן כל חייו יזדקן בגיל משמעותית צעיר יותר מאשר של אדם שלא עישן. מרבית הניתוחים נעים סביב הגילאים 40 עד 70. הגיל המינימלי המומלץ לביצוע ניתוחי מתיחת פנים הוא בדרך כלל בטווח שבין 30-35 ומעלה. כמובן של מקרה נבחן לגופו ובהתאם לנסיבותיו.

עם הפנים קדימה

ראינו שניתוח מתיחת פנים הוא פרוצדורה שגורה וימיומית בתחום הניתוחים האסתטיים. הטכנולוגיה שקיימת כיום מאפשרת טיפול זריז וחזרה לשגרה מהירה מאד. עבור אלו שזקוקים לכך והדבר מתאים להם, מדובר בהליך קטן שמייצר שינוי גדול ולעיתים גדול מאד. הפנים הם כאמור כרטיס הביקור שלנו ואם ניתן לעזור לחזק את הביטחון העצמי כדי לסייע בתפקוד ולהכניס שמחה ורעננות לחיים אז בוודאי כדאי לבחון את זה. ד"ר עומר וולף ישמח לארח אתכם במרפאה ולהבין בדיוק את הצרכים והרצונות שלכם. הוא יבדוק את כל הפרמטרים הדרושים במירב המקצועיות וביחד תוכלו להגיע להחלטה ולגבש תכנית פעולה.