מה זה גינקומסטיה?

מה זה גינקומסטיה

השינויים ההורמונליים שמתרחשים בזמן גיל ההתבגרות יכולים לעיתים לגרום לתופעות לא רצויות ומצבים רפואיים שיכולים לחלוף מעצמם או שמצריכים התערבות רפואית מתאימה. בלוטות שד קיימות אצל נשים וגברים אך לרוב לא ניתן להבחין בהן אצל גברים. גינקומסטיה היא מצב בו בלוטת השד מתפתחת יתר על המידה אצל בנים בגיל ההתבגרות. מצב זה לרוב חולף מעצמו לאחר מספר חודשים ועד שנתיים.

מהי גינקומסטיה?

גינקומסטיה היא מצב שבו רקמת השד מתפתחת אצל בנים וזה קורה כאשר נוצר חוסר איזון בהורמונים במהלך גיל ההתבגרות. ישנם מצבים נוספים שגורמים לאזור החזה של בנים להיראות גדול יותר שתוצאה ממצבורי שומן כמו פסאודוגינקומסטיה. למרות שהתפתחות השדיים אינה מתרחשת באותו אופן אצל נשים וגברים, כולנו נולדים עם כמות קטנה של רקמת שד. הגוף של בנים מייצר בעיקר הורמון שנקרא טסטוסטרון שמאפשר את הצמיחה המינית במהלך גיל ההתבגרות אך קיים ייצור של הורמון נוסף בשם אסטרוגן (קיים בייצור מוגבר אצל נשים ומניע את הצמיחה המינית). במהלך גיל ההתבגרות, הגוף של בנים מייצר כמות נמוכה יותר של טסטוסטרון ואז נוצר חוסר איזון בין שני ההורמונים. כאשר זה קורה, רמת האסטרוגן הגבוהה גורמת לרקמת השד אצל בנים להתנפח וישנם מחקרים שמראים כי מחצית מהבנים בגיל ההתבגרות סובלים מתופעת גינקומסטיה.

מה הם התסמינים של גינקומסטיה?

התסמין הראשון שיכול להוות אינדיקציה שמדובר במצב של גינקומסטיה הוא הופעה של גוש שומן מתחת לפטמה – הגוש הוא לרוב רך אך רגיש למגע. כיוון במרבית המקרים לא ברורה הסיבה להופעת הגוש, יש לגשת לרופא ולבצע מספר בדיקות שישללו את האפשרות של התפתחות סרטן שד.  הנפיחות בשדיים היא לא תמיד אחידה ולעיתים צד אחד יותר גדול מהשני וזה לרוב מלווה ברגישות מוגברת בחזה. במידה ונוצרת התנפחות, כאב, רגישות ואף הפרשה מהפטמות, יש לגשת לרופא לקבלת אבחון וטיפול.

מה הן הסיבות להיווצרות של גינקומסטיה?

לא תמיד ברורה הסיבה להופעה של גינקומסטיה כיוון שישנם הרבה פרמטרים שיכולים להשפיע על חוסר האיזון ההורמונלי אצל בנים. פציעות או מחלות שמשפיעות על יכולת ייצור הטסטוסטרון יכולות אף הן לגרום לגינקומסטיה. בעיות בבלוטת התריס, סוגי סרטן שונים, גידולים בריאות, בלוטת יותרת המוח או בלוטת יותרת הכליה, השמנת יתר (וייצור מוגבר של אסטרוגן כתוצאה מכך), שימוש בסמים לא חוקיים כמו סטרואידים, אי ספיקת כליות, מחלות בכבד ועוד יכולים גם הם לייצור מופחת בהורמונים ולהופעה של גינקומסטיה.

תרופות שיכולות לגרום לגינקומסטיה

נטילה קבועה של תרופות מסוימות יכולה להוביל לגינקומסטיה. תרופות אלה כוללות אנטי אנדרוגנים שמשמשות לטיפול במקרים של ערמונית מוגדלת או סרטן הערמונית, תרופות לטיפול ב – HIV, תרופות נוגדי חרדה ודיכאון כמו ואליום, תרופות חוסמי תעלות סידן שמשמשות לטיפול במצבים של מחלות לב,  תרופות לטיפול בכיבים, סוגים מסוימים של אנטיביוטיקה, תרופות לטיפול בסרטן,  תרופות שמשמשות לריקון תוכן הבטן ואף תרופות לא חוקיות כמו סטרואידים שבהם ספורטאים נוהגים להשתמש לאורך זמן על מנת לשפר את הביצועים שלהם.

כיצד מאבחנים גינקומסטיה?

במידה וקיים חשש שמדובר במצב של גינקומסטיה, הרופא יבצע בדיקה פיזית ויוודא שלא מדובר בגוש קשה, שלא קיימת יציאה של נוזלים ושאין בעיות עור מסביב לשד על מנת לשלול את האפשרות של סרטן. הרופא יבצע בדיקה מקיפה של ההיסטוריה הרפואית של המטופל על מנת להבין האם היה מחלת כליות בעבר, או מחלה בכבד, האם המטופל נהג להשתמש בסמים בעבר ועוד. הרופא גם ישלח את המטופל לבצע בדיקות דם ושתן, בדיקת ממוגרפיה, סריקת MRI, סקירת CT, אולטרסאונד לאשכים וביופסיה במידת הצורך.

כיצד מטפלים בגינקומסטיה?

מרבית מן המקרים של גינקומסטיה משתפרים ונעלמים מעצמם ללא התערבות רפואית. כאשר רופא המשפחה יאבחן שאכן מדובר במקרה של גינקומסטיה, הוא עשוי להפנות את המטול לאנדוקרינולוג שמומחה בבעיות הורמונאליות ובאופן שבו הן משפיעות על הגוף. במידה ונדרשת התערבות, הטיפול יותאם באופן אישי למצב בריאותו הכללית של המטופל, גילו, משך הזמן שהמטופל צפוי לסבול מגינקומסטיה ויכולת התגובה של הגוף לטיפול תרופתי מסוים. כאשר גינקומסטיה מתרחשת במהלך גיל ההתבגרות, היא לרוב חולפת לאחר כחצי שנה אך היא יכולה להימשך גם עד כשנתיים.  במידה וחוסר האיזון ההורמונלי נובע מבעיות בריאותיות אחרות, יידרש טיפול רפואי נפרד. במידה וחוסר האיזון ההורמונלי הוא שגרם לגינקומסטיה, הטיפול התרופתי יינתן בהתאם. במקרים יותר קיצוניים, הרופא יכול להמליץ על טיפול כירורגי כמו שאיבת שומן שתאפשר להסיר את עודפי השומן המיותרים בשד ואף כריתת שד שתאפשר להסיר את רקמת בלוטת השד לחלוטין.

האם ניתן למנוע גינקומסטיה?

לא ניתן למנוע לחלוטין את ההתפתחות של גינקומסטיה אך ישנם מספר דברים שניתן לעשות על מנת להפחית את הסיכויים שזה יקרה והם כוללים הימנעות משימוש בסמים אסורים כמו סטרואידים, אמפטמינים או הרואין. יש להימנע מצריכה של אלכוהול לחלוטין או לפחות לצרוך אלכוהול במתינות. במידה והמטופל נוטל תרופות במרשם באופן קבוע, מומלץ להתייעץ עם הרופא כיוון שיכול להיות שאחת מהן גורמת להתפתחות של גינקומסטיה וניתן להחליף אותה בתרופה אלטרנטיבית.

ההשפעות הנפשיות של גינקומסטיה

במצב שבו מתפתחת גינקומסטיה, מעבר להשפעה הפיזית, המטופל עלול להרגיש השפעה גם על הבריאות הנפשית שלו שתהיה מלווה בתחושת חרדה, דיכאון ומבוכה. אנשי מקצוע מתחום בריאות הנפש מסייעים מדי יום למטופלים שסובלים ממצב של גינקומסטיה ומעניקים להם את הטיפול שהם זקוקים לו. שיתוף התחושות הלא פשוטות עם המשפחה והחברים בהחלט יכול להקל על המצב. ישנן אפילו קבוצות תמיכה שונות שבהחלט יכולות לעזור ואפשר לבקש את עזרתו של גורם מקצועי שיסייע באיתור הקבוצות המתאימות.