כל מה שצריך לדעת על החלפת שתלים בחזה

החלפת שתלים בחזה

הגדלת חזה היא הניתוח הפלסטי הפופולרי ביותר ועם אחוזי שביעות הרצון הגבוהים ביותר – נשים שעוברות הגדלת חזה לרוב מאוד מרוצות מן התוצאה. מדוע אם כך יש צורך בהחלפת שתלים בכלל? באילו מקרים מבצעים החלפה של שתל בחזה ומדוע? האם הניתוח שונה מהגדלת חזה ומה ארגיש אחרי? תשובות שאלות אלו ונוספות על החלפת שתלים תוכלו למצוא במאמר שלפניכם.

באילו מקרים מבצעים החלפת שתלים בחזה?

החלפת שתלים בחזה מבוצעת במקרים הבאים:

  • כאשר המטופלת רוצה לשנות את גודל או מבנה החזה – מטופלת שעברה הגדלת חזה ולא מרוצה מהתוצאה, מבקשת להגדיל או להקטין את נפח השתלים לאחר פרק זמן ממושך, לשנות את סוג השתל או או מיקומו וכדומה. במקרים אלו הכירורג הפלסטי, יחד עם המטופלת יבחר את האפשרות הטובה ביותר לשינוי המצב והשגת המראה המבוקש.
  • במקרים בהם יש צורך לערוך תיקון – גופנו עובר שינויים רבים עם מעבר השנים. האלסטיות של העור משתנה, הריונות, לידות, הנקה ושינויים הורמונליים יכולים להשפיע על מראה החזה. נשים רבות מגלות שהשתלים לא נראים אסתטיים כבעבר והגיע הזמן לתיקון וחזרה למראה שדיים צעיר יותר ואסתטי יותר.
  • בעקבות צורך רפואי – אחוזי ההצלחה של ניתוחים להגדלת חזה ושרידות השתל גבוהים מאוד, במיוחד עם שתלים מודרניים. אך במקרים נדירים תופעות כמו התקשות הקופסית או קרע בשתל מחייבות הוצאת השתלים. ישנן נשים שבוחרות להוציא את השתלים לחלוטין וכאלו שבוחרות בכל זאת לנסות שנית עם שתלים חדשים. כמובן שכל מטופלת עושה את הבחירה המתאימה לה לאור נתוניה הרפואיים והעדפותיה האסתטיות.

כל כמה זמן מומלץ להחליף שתלים?

נשים רבות יופתעו לדעת שאין תשובה חד משמעית לשאלה זו. ישנם גופים רפואיים כמו ה-FDA האמריקאי שממליצים להחליף שתלי סיליקון אחת ל-12 עד 15 שנה. מצד שני רופאים רבים מתנגדים להמלצה גורפת זו ולדעתם יש לשקול כל מקרה לגופו ולא להחליף שתלים באופן אוטומטי לאחר פרק זמן כלשהו אם אין כל בעיה בשתל או במבנה של החזה. ההחלטה האם לבצע שינוי תעשה על ידי המטופלת יחד עם הרופא תוך שקילת האפשרויות העומדות בפניה, לאור תוצאות בדיקות גופניות ובדיקות הדמיה וכמובן ניסיונו של הרופא ורצון המטופלת.

כיצד להיערך לניתוח החלפת שתלים?

מי שעברה הגדלת חזה לא תמצא הוראות חדשות כאשר היא תתבקש להתכונן להחלפת שתלים. הרופא יבקש לערוך בדיקות הדמיה כמו אולטרסאונד שד, ממוגרפיה ולעיתים גם MRI. בנוסף, המטופלת תשלח לביצוע בדיקות דם טרום כירורגיות. מעשנות יתבקשו להפסיק לפחות 6 שבועות לפני הניתוח מחשש לסיבוכים המאפיינים מעשנים בהליכים ניתוחיים. כמו כן, ייתכן והרופא יבקש להפסיק ליטול מדללי דם ותוספי תזונה מסוימים מספר ימים או שבועות לפני יום הניתוח.

במידה והניתוח נערך בהרדמה מלאה, יש להיות בצום מלא 8 שעות לפחות (הוראות מדויקות יסופקו על ידי הרופא כמובן). חשוב לא לצרוך אלכוהול בערב הניתוח, לישון שנת לילה טובה ולהגיע למרפאה רעננה.

איך מבצעים החלפת שתלים בחזה? מה מהלך הניתוח?

החלפת שתלים יכולה להיעשות בהרדמה מקומית או מלאה (ברוב המקרים בוחרים בהרדמה מלאה). בהתאם לצורך של המטופלת הרופא יבחר את מהלך הניתוח. במידה והצורך הוא החלפה שגרתית של השתלים ללא כל הליך נוסף הרופא סך הכל מבצע חתך זעיר דרכו הוא מוציא את השתל הישן ומכניס את החדש. כאשר יש צורך לתקן את מבנה השד או אם ההחלפה נעשית בשל צורך רפואי הכירורג יקדיש זמן רב יותר לתיקון הבעיה ועיצוב החזה מחדש. ההליך נמשך בין חצי שעה לשעתיים, כאמור בהתאם לצרכים הכירורגים של כל מטופלת באופן אישי. בתום הניתוח, הרופא הפלסטי יסגור את החתך הניתוחי בתפרים והמטופלת תעבור להתאוששות.

מה ארגיש בתקופת ההתאוששות?

הניתוח לא נחשב למורכב ודומה מאוד להגדלת חזה. מרבית המטופלות יכולות לחזור לביתן כבר באותו היום ללא כל צורך באשפוז. תקופת ההחלמה נמשכת בין שבוע ל-10 ימים בלבד. לאחר כמה ימים ניתן לחזור לשגרת החיים כולל עבודה שאינה דורשת פעילות מאומצת. במהלך תקופת ההחלמה ועד כמה שבועות אחריה (בהתאם להנחיות הרופא) יש ללבוש חזיית ספורט הדוקה שהרופא יבקש לרכוש למטרה זו. את החזייה אין להוריד, גם לא בשעות הלילה אלא לאחר אישור מפורש מן הרופא.

במידה והמטופלת מרגישה כאב או אי נוחות ניתן להיעזר במשככי כאבים ללא מרשם או לבקש מן הרופא מרשם לתרופה חזקה יותר. חשוב מאוד לנוח, במיוחד בימים הראשונים ולא לבצע פעילות גופנית כלשהי כולל פעילויות שגרתיות כמו הרמת שקית מצרכים או ילד קטן למשל. קצב ההחלמה של כל אחת הוא אינדיבידואלי, מומלץ מאוד לקחת חופש מן העבודה ומטלות החיים ולאפשר לגוף להתאושש ולהחלים בניחותא.

האם יש תופעות לוואי? סיכונים כלשהם?

החלפת שתלים היא ניתוח לכל דבר ועניין הכולל החלמה ותופעות לוואי המאפיינות הליכים כירורגים. תופעות אלו כגון נפיחות, אדמומיות וכאב יחלפו גם ללא התערבות כלשהי. כמובן שהרופא ינחה את המטופלת בדיוק כיצד ניתן להקל על תופעות אלו למזעור אי הנוחות הכרוכה בהחלמה מניתוח. להחלפת שתלים אין סיכונים ייחודיים ובידיו של כירורג פלסטי מקצועי ובעל ניסיון מדובר בניתוח שגרתי למדי.

האם אפשר לעצב את החזה מחדש? לעשות הרמה בנוסף להחלפת שתלים?

בוודאי, המטרה של כל ניתוח פלסטי היא לשפר את המראה של גופנו. כך גם ניתוח להחלפת שתלים, למרות שמבוצע מסיבות שהן לאו דווקא אסתטיות נעשה לאור מטרה זו. הכירורג הפלסטי לא מחליף את השתלים הישנים בחדשים "על עיוור" אלא מתכנן את מהלך הניתוח כדי להשיג עבור המטופלת את התוצאה הנאה ביותר. במסגרת הניתוח אפשר להקטין או להגדיל את נפח החזה, להרים אותו ולעצב אותו. ניתן במקרים רבים לשלב גם הליכים נוספים כמו מתיחת בטן, תיקון בקע טבורי ו"בטן קיסרית" ופרוצדורות נוספות לשיפור המראה הכללי והשגת גזרה אסתטית ואטרקטיבית.