כל מה שחשוב לדעת לפני שעוברים ניתוח מתיחת בטן והסרת עודפי עור

ניתוח מתיחת בטן

ניתוח מתיחת בטן הינו ניתוח להסרת עודפי עור משיפולי הבטן במטרה לצמצם את היקפה ולעצב את חלק הגוף המרכזי, קרי דופן הבטן ואזור הטבור, והוא מתבצע כאשר המטרה היא לפתור את בעיית הרפיון השרירי ועודפי העור, אשר נותרו לאחר ירידה מאסיבית במשקל, או לאחר הריונות בהם התרחשה עליה של משקל רב, כאשר לאחר הלידה נותרו עודפי עור רבים.
ניתוח מתיחת בטן הינו נפוץ מאוד בקרב האוכלוסייה ובעיקר על רקע חולשה של דופן הבטן, של השרירים ועודפי העור הממוקמים באזור הבטן התחתונה, ובדרך כלל הוא יתבצע כאשר ישנה פגיעה באלסטיות לשל העור לדוג' כאשר רואים סימני מתיחה.
כיום קיימות טכניקות שונות למתיחת בטן וחשוב מאוד לבצע פגישת ייעוץ והכנה מקיפה לניתוח אשר תכלול גם תיאום ציפיות בין המנתח למטופל/ת, וכן הסבר מקיף על התהליך.
על מנת להתכונן היטב להליך הניתוחי, ובכדי לדעת למה לצפות מהניתוח ישנם מספר דגשים חשובים, אותם מומלץ לקחת בחשבון כאשר שוקלים לבצע ניתוח מתיחת בטן, ואשר ידיעתם תשפיע על החלמה מיטבית והשגת תוצאות אופטימאליות:
1. ניתוח מתיחת בטן מיועד לבעלי עודפי עור קיצוניים, או לבעלי עודפי עור בהם סימנים המעידים על פגיעה באלסטיות של העור כגון סימני מתיחה, אשר לרוב נותרים לאחר ירידה קיצונית במשקל או לאחר הריונות בהם התרחשה עליה של משקל רב.

2. המטופלים האידיאליים לעבור ניתוח מתיחת בטן והסרת עודפי עור הינם מטופלים המפגינים יציבות במשקלם, לעומת אלו אשר להם תנודות רבות במשקל שהינם פחות מתאימים לעבור פרוצדורה זו.

3. מומלץ להמתין לאחר תום תקופת הריונות ולידות על מנת לעבור ניתוח מתיחת בטן, שכן הריון נוסף בו מתרחשת עלייה נוספת במשקל, רפיון שרירי בטן והיווצרות עור עודף, עשויים לפגוע בתוצאות הניתוח.

4. בקרב גברים תהליך ההשמנה באזור הבטן הינו בתוך חלל הבטן, ועל כן ניתוח מתיחת בטן נפוץ פחות בקרב אוכלוסיית הגברים.

5. עישון מהווה גורם סיכון להיווצרות נמק בדופן הבטן, מה שעלול להאריך את תקופת ההחלמה ואף לחייב ניתוח נוסף. על כן, אנשים אשר לא ביצעו הפסקת עישון טרם ההליך הניתוחי, לא יוכלו לעבור ניתוח למתיחת בטן.

6. ניתוח מתיחת בטן מתבצע בהרדמה מלאה, ועשוי להמשך בין שעתיים לארבע שעות. המטופלים נדרשים להישאר להשגחה ללילה, ומשוחררים לביתם לרוב לאחר 24 שעות.

7. לפני ניתוח מתיחת בטן מומלץ לא להתחיל תהליך ירידה קיצונית במשקל על מנת להפטר ממשקל עודף, שכן תהליך כזה עלול לפגוע במצב הפיזי הכללי של הגוף, ולהקשות עליו להתמודד בצורה מיטבית עם החלמה מהניתוח, ולפגוע בתהליך הריפוי הטבעי של הגוף.

8. תהליך ההחלמה מניתוח מתיחת בטן עשוי להמשך כחודשיים. במהלך השבועיים הראשונים ניתן לחזור לפעילות שגרתית בהדרגה, כאשר בתום שמונה שבועות ניתן לשוב לפעילות גופנית שאינה מאומצת. פעילות ספורטיבית המשלבת כוח, כגון: פילאטיס, הרמת משקולות, תקבע על ידי הרופא המטפל בהתאם לאזור המנותח ולמטופל הספציפי.

9. במהלך תקופת ההחלמה יש להשתמש במחוך לחץ שנרכש מבעוד מועד, אשר מטרתו להפחית נפיחות מקומית מאזור הניתוח ולסייע בעיצוב האזור המנותח.

10. כאשר ישנה בעיה מקומית של עודפי שומן ולאו דווקא עודפי עור ניכרים, ניתן לבצע שאיבת שומן ממוקדת ללא ניתוח מתיחת בטן. לעיתים בניתוח מתיחת בטן תשולב גם טכניקת שאיבת שומן אשר תטפל בריכוז השומן שהצטבר באזור המנותח, ומתיחת הבטן תשלים את הפרוצדורה לצורך הסרת עודפי העור, ועיצוב מושלם של האזור המרכזי של הגוף.