סרטן השד – על שילוב בין כירורגיה אסתטית לכריתת שד

כירורגיה אסתטית לכריתת שד

הרפואה המודרנית מאפשרת שילוב בין ניתוחים משחזרים וניתוחים אסתטיים, מה שמאפשר להקטין את המפח הנפשי שבו שרוי המטופל. אחד הקשיים איתו מתמודדות נשים הסובלות מסרטן שד הוא מראה החזה שלהן, כאשר בחלק מהמקרים נאלצות הלוקות במחלה לעבור כריתת שד חלקית או מלאה, כחלק מהטיפול בגידול הממאיר.

ניתוח הכריתה מלווה תמיד בפגיעה משמעותית בדימוי הגוף הנשי של האישה המנותחת. משמע, הניתוח נדרש כדי להציל את חייה מצד אחד ומאידך, מותיר אותה עם מום גופני חיצוני שעימו תצטרך להתמודד. כריתה, מלאה או חלקית, עלולה לגרום לפגיעה בדימוי העצמי ובתחושת הנשיות של המנותחת, אולם השילוב של כירורגיה אסתטית בתהליך הניתוחי יכול לסייע בפתרון המצב.

אז והיום

בעבר לא היה מקובל לבצע ניתוח לשחזור שד בסמוך לכריתה, אישה שעברה כריתת שד נאלצה להמתין זמן מה עד לניתוח השחזור. בזמן הזה התמודדה האישה עם הרגשה לא נעימה, והתחושה שהיא מושכת תשומת לב מצד הסביבה. העובדה שכיום כן ניתן לבצע ניתוח שחזור מיידי במעמד הכריתה, היא לא פחות ממרגשת, המטופלת תוכל להמשיך את ההתמודדות על הטיפול במחלה מתוך הדמות המוכרת לה וללא שינוי דרסטי מדי במראה החיצוני שלה, בכך נחסך ממנה מימד נוסף של התמודדות במחלה.

יחד עם זאת, חשוב לציין שלא בכל מקרה נוכל לבצע ניתוח שחזור מיידי בשלב אחד במעמד הכריתה. ההחלטה על מועד השחזור וצורת השחזור – באם בשלב אחד או מספר שלבים, תידון במשותף על ידי הצוות הכירורגי והאונקולוגי, תוך התחשבות ברצונה של המטופלת ובמאפייני המחלה שלה.

ניתוח מורכב יותר

ניתוח שחזור שד נחשב לניתוח פלסטי מורכב, מכיוון שהרקמה המנותחת חולה ועלולה להיות פגועה ורגישה יותר בשל אספקת דם לקוייה, נזקי קרינה קיימים או נזקי קרינה עתידיים. הניתוח מתבצע בהרדמה מלאה, אשר נמשך מספר שעות, בהתאם לסוג הניתוח ורמת המורכבות שלו.

שיטות לשחזור שד

קיימות מספר שיטות לביצוע השחזור, כאשר לכל שיטה היתרונות והחסרונות שלה. על הצוות הרפואי להתאים את השיטה המתאימה למטופלת, כך שהניתוח יתבצע על הצד הטוב ביותר.

השיטות העיקריות לביצוע השחזור הן:

  • שחזור בעזרת שתל– בניתוח זה נעשה שימוש בשתלים מיוחדים.
  • שחזור בעזרת מתלה רקמות– בניתוח זה נעשה שימוש בשרירים ושומן בכדי לשחזר את השד.
  • שילוב בין שתי השיטות הקודמות.
  • הטכניקה האונקופלסטית– כריתה משמרת עור ועיצוב מיידי של השד על מנת להשוות את צורתו לשד הנגדי ולהקטין את עיוות הצורה הצפוי מהטיפול הקרינתי.

האם כדאי לבצע שחזור?

לא כל אחת בוחרת לבצע שחזור שד. יש כאלה שמתרגלות למצב, ישנן נשים שבוחרות ללבוש פרוטזה מיוחדת מתחת לחזיה. אלה שמעוניינות בכל זאת בשחזור, פונות לניתוח פלסטי ייעודי לשחזור השד. מכיוון שלאחרונה מקובל לבצע ניתוח שחזור מיד אחרי הכריתה, זאת החלטה שלרוב יש לקבל מבעוד מועד.

 

פגישות ייעוץ עם אונקולוג, כירורג שד וכירורג פלסטי המתמחה בשחזור שד, יאפשרו לך לשקול ברצינות האם את מעוניינת בשחזור שד מיידי או בכלל, ומהי שיטת שחזור המומלצת אותה את מעדיפה.