העלמת צלקות מניתוח קיסרי

העלמת צלקת מניתוח קיסרי

כחמישית מהלידות המתבצעות בארץ מבוצעות בניתוח קיסרי. לעיתים מדובר בניתוח מתכונן שבו בוחרת היולדת מראש ללדת את תינוקה לאוויר העולם באמצעות חתך בטני ולא באמצעות לידה נרתיקית בין אם ממניעים פסיכולוגיים או פיזיולוגיים. ואילו לעיתים מדובר בהחלטה של הרגע מצד הצוות הרפואי לאור סיבוכים כמו היפוך עובר שנכשל או עקב סיכון שמחייב לפעול מהר כדי לקדם את הלידה על הצד הבטוח ביותר הן עבור האישה והן עבור העובר.

קצת על ניתוחים קיסריים

מרבית הניתוחים כיום מבוצעים על ידי חיתוך חתך רוחבי בבטן התחתונה (מעל קו הביקיני) לעומת ימים עברו בהם היה נהוג לבצע חתך אנכי. גם היום ישנם מקרים בודדים בהם החיתוך נעשה כך. תהליך הניתוח הוא למעשה הסטה של שרירי הבטן על ידי הרופא מה שמאפשר לאחר מכן חיתוך של דופן הרחם. לאחר מכן שואבים את מי השפיר, חותכים את חבל הטבור ושולפים את השליה. בשלב הבא הרופא סוגר את החתכים על ידי תפרים או סיכות.  כאן בעצם מסתיים הניתוח והאישה עוברת להתאוששות. את התפרים או הסיכות מוציאים בדרך כלל ביום החמישי אחרי הניתוח ומכאן בעצם הצלקת מתחילה להחלים.

צלקת לאחר ניתוח קיסרי: קווים לדמותה

פרק הזמן המרבי להתאוששות מניתוח קיסרי היא כשישה שבועות. אחריהם הגוף מתאושש והצלקת מחלימה. בשלב זה מתהווה צורתה הקבועה של הצלקת. הרפואה יודעת לחלק את סוגי הצלקות למספר קבוצות: חלקן גסות ובולטות יותר, חלקן מתאפיינות בשינויי פיגמנטציה, חלקן בשרניות ועולות על פני גבולות הפצע וחלקן דקות. סוג הצלקת תלוי קודם כל במידת המקצועיות והניסיון של הרופא ושנית בגוף האישה ואופן ההתמודדות שלו עם הפצע. שני פרמטרים אלו יקבעו את אופן הריפוי של הצלקת ואיך היא תראה בתום תהליך ההתאוששות. במרבית המקרים הצלקת של הניתוח הקיסרי היא צלקת אטרופית: צלקת רחבה בעלת רקמה הדקה יותר מהעור הבריא סביבה. לעיתים נוצרת צלקת היפרטורפית או צלקת קלואיד. אלו נוצרות כתוצאה מייצור קולוגן בלתי מאוזן שגורם לרקמה החדשה לגדול מעבר לכמות העור שהייתה שם קודם ואז העור החדש חורג מגבולות הצלקת.

השלכות ופתרונות

הצלקות שנשארות על הבטן של היולדת לאחר הניתוח הקיסרי הן לעיתים מחיר כבד שמשלמות הנשים בגין הלידה. נשים רבות מדווחות על ירידה משמעותית בדימוי הגוף ובעקבות זאת ברמת הביטחון העצמי, מסרבות ללכת לים ולעיתים אפילו מתקשות בחידוש האינטימיות המינית עם בן זוגן. כאן נכנסים לתמונה חידושי הטכנולוגיה של הרפואה האסתטית שמקנים היום מגוון פתרונות המאפשרים תיקון של הצלקות הנותרות אחרי הניתוח הקיסרי. קיימות שיטות יעילות שאינן מערבות ניתוח כמו למשל יריעות סיליקון שמתיישבות על אזור הצלקת ומתקנות אותה על ידי חבישה לחיצה. ישנם מגוון טיפולים בלייזר, טיפולים בחנקן נוזלי וגם זריקות של חומרים  מרפאים לתוך הצלקת. במקרים מסוימים בעלי אופי מורכב יותר ניתן גם לבצע ניתוח בשיטת Z Plasty שהנה טכניקה אפקטיבית להעלמת צלקות.

העלמת הצלקת

צלקות ואופן החלמתן הן דבר אינדיווידואלי המושפע מגורמים רבים ובהתאם לכך גם מגוון הפתרונות שכאמור הנם רבים. על מנת לאפיין את אופי הצלקת שלך ולבדוק מה הפתרונות הרלוונטיים ומה מידת הכדאיות של כל אחד מהם ניתן לקבוע פגישת ייעוץ עם ד"ר וולף. רק כאשר הרופא לומד להכיר אותך, את גופך ואת צרכיך, ניתן להגיע לבחירת שיטה שהיא מושכלת ומדויקת. כזו שתבטיח את התוצאות הרצויות ואת מידת שביעות רצונך האופטימלית.

פנו לתיאום פגישת ייעוץ ראשונית

כדי לוודא שאתם מקבלים את הטיפול המקצועי הטוב ביותר, ללא לקיחת סיכונים מיותרים שעדיף להימנע מהם, עליכם לפנות לרופא כירורג פלסטי בעל קבלות והוכחות בביצוע טיפולים דומים בעבר באופן מוצלח. דוקטור עומר וולף ישמח לפגוש אתכם בקליניקה ברמת גן, כדי לענות על כל השאלות שיש לכם בנושא, ולספק לכם הסבר מקצועי מפורט על כל שלבי התהליך ומגוון הטיפולים שיכולים להתאים למצב הספציפי שלכם.