מה זה גבנון באף ואיך יוצרים אף פרופורציונלי ונאה?

גבנון באף

האף שלנו הוא מרכז הפנים ויש לו השפעה גדולה מאוד על הפרופורציות שלהן, על איך הפנים נראות באופן כללי ובמיוחד במבט מהצד – בפרופיל. הגודל של האף וצורתו יכולים להיות ההבדל בין פנים פרופורציונאליות ואטרקטיביות לפנים שמשדרות אי סימטריות ולכן יהיו פחות נאות. הסרת גבנון באף ופיסול שלו מחדש הוא אחד התחומים המאתגרים ביותר ברפואה הפלסטית בשל ההשפעה העמוקה שיש למבנה האף על הנראות של הפנים. שינוי, אפילו קטן מאוד במבנה של האף יכול לשנות לחלוטין את הדרך בה הפנים נראות ולכן מנתחים העושים ניתוחי אף נחשבים למומחים בתחומם, לבעלי תפיסה אסתטית גבוהה במיוחד ויכולות כירורגיות מן המרשימות ביותר בתחום.

מה זה גבנון באף?

כשאנו אומרים "גבנון" הכוונה היא לאף במבנה נשרי או רומאי (כפי שהוא מכונה לפעמים). מבנה אף הבולט כלפי מעלה בנקודה אחת או כמקשה שלמה. הגבנון יכול להיות עדין ויכול להיות משמעותי ובולט מאוד. גבנון באף הוא תופעה נפוצה למדי ולא מעט אנשים מבקשים לתקן את הגבנון, כבר בגיל צעיר.

האם גבנון הוא תורשתי?

ב-99% מהמקרים אכן כן, גבנון באף הוא "מתנה" שאנו יורשים מהורינו. לגבנון באף אין גן ספציפי שידוע לנו, לעיתים שני ההורים סובלים מגבנון ולעיתים רק הורה אחד או אף אחד מהם אך הילד בכל זאת יורש את מבנה האף המדובר.

במקרים מסוימים, נוצר גבנון מסיבות שאינן תורשתיות כמו למשל בעקבות ניתוח אף בגיל צעיר בו לא התחשבו במראה הסופי של האף, בעקבות חבלה או מכה, תאונה, גידול באזור ועוד. במקרים אלו, על המנתח לתכנן את מהלך הניתוח בהקפדה יתרה מכיוון שלא מדובר במבנה אף סטנדרטי אלא כזה שעבר שינוי.

מדוע אנשים בוחרים להסיר את הגבנון?

מראה האף הנשרי, הגבנון, לאו דווקא נחשב ללא אטרקטיבי. ישנם לא מעט אנשים בעלי גבנון שהפרופורציות של אפם מתאימות מצוין לפרופורציות הפנים באופן כללי. כמובן שאין להם כל סיבה לשנות דבר, הפנים נראות נהדר, הם מרגישים ביטחון במראה החיצוני שלהם ואין להם רצון לעבור הסרה של הגבנון. לאומת זאת, מי שסובל מגבנון משמעותי שמשבש את הפרופורציות של הפנים, מוביל למראה לא אסתטי או באופן כללי משפיע על הביטחון העצמי עשוי לרצות לטפל בגבנון כדי לשנות את מראה הפנים לטובה, להרגיש אטרקטיביים יותר ולהעלות את הביטחון העצמי.

כיצד כירורג פלסטי מסיר גבנון מהאף?

ישנן שתי שיטות להסרת גבנון:

  • שיוף – המנתח משתמש בפצירות ומכשירי שיוף בדרגות שונות כדי לעצב את האף מחדש ולהסיר את הגבנון. השיטה מתאימה לבעלי גבנון קל עד בינוני ונעשית לרוב הרדמה מקומית.
  • הסרת הגבנון כמקשה אחת – הסרה מלאה של הגבנון בבת אחת. בסיום ההליך, הוא יסגור את הפתח שנוצר על ידי הידוק הסחוסים האחד לשני ותפירת האזור. שיטה זו מתאימה למי שסובל מגבנון משמעותי.

האם יש תופעות לוואי להסרת גבנון? למה לצפות בזמן ההתאוששות?

הסרת גבנון באף היא פעולה כירורגית לכל דבר ועניין. אמנן לא מדובר בניתוח קשה אך בכל זאת, יש להתייחס אליו ככל ניתוח. מומלץ להיערך מראש ולקחת כמה חופש מהעבודה וממטלות הבית, חשוב לא לבצע פעילות גופנית ולתת לעצמכם זמן לנוח ולהחלים, כל אחד בקצב ההחלמה שלו. בזמן ההתאוששות תוכלו לצפות לתופעות לוואי כגון:

  • אי נוחות או כאב – לאחר התפוגגות חומרי ההרדמה (כמה שעות) ייתכן שתחושו כאב ואי נוחות. אל תהססו להיעזר במשככי הכאבים שהרופא רשם לכם.
  • נפיחות – לאחר מספר שעות ועד כמה ימים תיתכן נפיחות שניתן להוריד במקצת על ידי שימוש בקומפרסים קרים ל-15 ד' בכל פעם.
  • סימן כחול ושטף דם עשוי להופיע, אלו ייעלמו מעצמם ללא כל התערבות לאחר מספר ימים עד שבועות.

כדי לא לפגוע בתוצאות הניתוח חשוב מאוד לא לקנח את האף עד לאישור מן הרופא. כמובן שאין להסיר את התחבושת בכוחות עצמכם אלא אם כן הרופא אישר לכם מפורשות. חשוב מאוד לא להתכופף יותר מידי, במיוחד לא עם הראש קדימה, כמוכן, כמובן שאין לישון על הבטן או הצד על להחלמה מלאה.

מה האלטרנטיבות להסרת הגבנון?

למי שלא רוצה לעבור ניתוח פלסטי של ממש להסרת הגבנון והגבנון שלו אינו בולט עד מאוד ישנן אופציות נוספות. למשל, אפשר לפסל את האף בעזרת פילרים כמו חומצה היאלורונית, הזרקות שונות וחומרי מילוי המיועדים לעיצוב הפנים. חלק משיטות אלו קבועות וחלקן זמניות (חומצה היאלורונית למשל מחזיקה מעמד כשנה). אם אתם לא בטוחים איזו שיטה עדיפה עבורכם או אם אתם שוקלים הסרת גבנון אך הייתם רוצים לשמוע גדם על אופציות נוספות אל תהססו לדבר בכנות עם הרופא הפלסטי. רופא מקצועי ייתן את דעתו על כל השיטות בנמצא, יסביר מה מתאים למצב הספציפי שלכם ומה היתרונות והחסרונות בכל פתרון.

איך בוחרים מנתח פלסטי להסרת גבנון ועיצוב האף?

כפי שראינו, האף שלנו הוא אלמנט מרכזי במראה הפנים, בפרופורציות שלו ובאסתטיקה הכללית שלנו. האף משפיע בצורה מאוד משמעותית על הדרך בה הפנים שלנו נראות ולכן חשוב מאוד לבחור מנתח פלסטי שיוכל לעצב את האף בצורה טובה ביותר כך שבסופו של דבר – הגנון יוסר והאף ישתלב באופן מושלם בפרופורציות של הפנים. אז איך לבחור את הרופא הטוב ביותר? מנתח פלסטי בעל ניסיון בשתי שיטות הסרת הגבנון, מנוסה במגוון ניתוחים ובמיוחד בניתוחי פנים משקמים, רופא שלא יושב על זרי דפנה וממשיך להתמקצע ולשפר את כישוריו, עובד עם טכנולוגיות מתקדמות ופרוטוקולי ניתוח חדישים יבטיח לכם ניתוח פלסטי מקצועי, מהיר, עם מינימום תופעות לוואי ותוצאות מרשימות.