בוטוקס במצח סיכונים

בוטוקס במצח סיכונים

השינויים שמתרחשים בפנים שלנו עם מעבר השנים גורים להופעת קמטים, קימטוטים ופסי עור במצח. למרבה המזל, לרפואה הפלסטית מגוון פתרונות להחלקת קמטים כאשר אחד הפופולאריים ביותר הוא הזרקת בוטוקס. אך מה הוא בעצם בוטוקס? האם יש לו סיכונים? האם האלטרנטיבות טובות יותר ומה אפשר לעשות כדי למזער את הסיכונים של הזרקת בוטוקס?

מה זה בוטוקס?

בוטוקס הוא השם המסחרי לחומר שמיוצר מהרעלן בוטולניום טוקסין A. במינונם קטנים ומבוקרים הוא יכול לגרום להרפיה של שריר הפנים. כאשר השרירים רפויים נוצר אפקט של החלקת קמטים. הטיפול נעשה בהזרקה, ללא הרדמה, לוקח כ-10 דקות עד חצי שעה וניתן לעשות אותו מגיל 18 ועד 120 עם מעט מאוד מגבלות. הטיפול יעיל לכ-6 חודשים בדרך כלל עם אפקט מצטבר. ככל שממשיכים בטיפולים כך הזמן הנדרש בין טיפול לטיפול יורד. התוצאות יכולות להיות מאוד מרשימות ולעזור לשמר מראה פנים חלק ונטול קמטים. בבוטוקס משתמשים גם למטרות נוספות כמו טיפולים בהזעת יתר והרפיית שרירים למטופלים הסובלים משרירם קפוצים בשל מצבים נוירולוגיים שונים כך שמדובר על חומר רפואי ולא קוסמטי.

האם אפשר לעשות רק הזרקת בוטוקס במצח או גם באזורים אחרים?

בוטוקס יעיל במיוחד לטיפול בקמטים במצח, זוויות העיניים והצוואר. הוא מתאים באזורים בהם שרירים שניתן להרפות ואינו מתאים לאזורים בהם הרפיית שריר אינה אפשרית או נחשבת ללא יעילה.

האם יש סיכונים בטיפולי בוטוקס במצח?

בידיו של כירורג פלסטי מנוסה, הזרקת בוטוקס במצח בטוחה, אינה כוללת תופעות לוואי מיוחדות ולא דורשת הכנות מורכבות. הטיפול פשוט יחסית, מהיר ועם תוצאות מצוינות. עם זאת, ייתכנו תופעות לוואי כמו אדמומיות קלה באזור ההזרקה, סימן על גבי העור וכדומה. אלו עוברות ללא כל התערבות לרוב אחרי 24 שעות. במקרים נדירים מאוד, סיכונים של בוטוקס כוללים:

צניחת עפעף עליון

תופעה נדירה ביותר שעוברת ללא כל טיפול תוך מספר ימים עד שבועות ואינה קבועה. הסיבה לצניחה היא התפשטות של החומר מעבר לאזור ההזרקה.

שינויים בהבעות הפנים

הזרקת בוטוקס במצח ובכלל דורשת ידע וניסיון, כאשר היא נעשית בצורה חובבנית ישנו סיכון להגעת הבוטוקס לשרירים אחרים מלבד אלו שסומנו על ידי הרופא ואזורים סמוכים להזרקה. הבוטוקס למעשה משתק את השרירים ועשוי לגרום לשינויים בהבעות הפנים בשל כך. תופעה זו מאוד נדירה ואינה מתרחשת כאשר הזרקת בוטוקס נעשית על ידי רופא מקצועי. במרבית המקרים מדובר על תופעה החולפת לאחר מספר ימים ובמקרים קיצוניים ביותר לאחר מספר שבועות.

שיתוק פנים

במקרה כזה למעשה, נוכל לומר כי הטיפול כשל. המטרה של טיפולי בוטוקס היא להחליק קמטים אך להשאיר את מראה הפנים טבעי. רופא לא מיומן עשוי לגרום לשינויים גדולים מידי ולמעין "מבט משותק". רופא בעל ניסיון ידע בדיוק היכן להזריק את החומר ובאיזו כמות כדי להגיע לתוצאות אפקטיביות מבלי להתפשר על מראה טבעי.

מה האלטרנטיבות לטיפולי בוטוקס במצח? האם יש להן תופעות לוואי?

לבוטוקס יש מגבלות, הוא אינו מתאים לטיפול בכל סוגי הקמטים ואינו מתאים לפיסול הפנים. בנוסף, גם בתחום של החלקת קמטים הוא לא תמיד האופציה הנכונה ביותר והבחירה בין האפשרויות השונות תעשה יחד עם המטופלים לאור ניסיונו והמלצתו של הרופא, המטרה של כל מטופל ומטופל והתוצאות הרצויות לו. החומרים הנוספים שנמצאים בשימוש על ידי פלסטיקאים הם סיליקון וחומצה היאלורונית. סיליקון הוא חומר וותיק מאוד המשמש למגוון מטרות ברפואה הפלסטית. היתרון הגדול שלו הוא שהתוצאה קבועה אך יש לו גם כמה חסרונות למשל:

סיליקון סיכונים ותופעות לוואי

שימוש לא מבוקר ומוגזם בסיליקון עשוי לגרום לתוצאות לא טבעיות, על הטיפול להיעשות לאט ובמספר מפגשים על פני תקופה ארוכה כדי להעריך את התגובה של העור, לתכנן היטב את המשך הטיפול ולספק מראה טבעי. העובדה שמדובר על תוצאה קבועה יכולה להיות גם חיסרון אם היא אינה עומדת בציפיות המטופל. תופעות הלוואי תלויות באזור בו נעשה הטיפול אך בדרך כלל הן כוללות אדומיות ונפיחות, לעיתים חוסר נוחות.

סוג נוסף של חומר הנמצא בשימוש רב ברפואה הפלסטית היא החומצה ההיאלורונית. החומצה קיימת באופן טבעי בגוף האדם ותפקידה בין השאר לשמור על נפח העור והרקמות הרכות על ידי ספיגת מים. חומצה היאלורונית ניתן להזריק לפנים למגוון מטרות כולל החלקת קמטים, פיסול אף, שינויים במבנה עצמות הלחיים ועוד. היתרון שלה הוא שהתוצאה אינה קבועה (עד שנה), ההליך פשוט מאוד ואפילו הפיך (ניתן להזריק חומר סותר שמבטל את החומצה ההיאלורונית). עם זאת, ישנם כמה חסרונות:

חומצה היאלורונית סיכונים ותופעות לוואי

תופעות הלוואי של הזרקת חומצה היאלורונית מעטות וכוללות אדמומיות, שטף דם וחוסר נוחות ותלויות מאוד בהיקף הטיפול. להחלקת קמטים בדרך כלל אין תופעות לוואי מיוחדות וגם אם הופיעו הן יעלמו לאחר 24 שעות לכל היותר. הסיכון היחיד הוא חסימה של כלי דם בזמן ההזרקה. תופעה מאוד נדירה שלא מתרחשת בידיו של רופא מקצועי ומיומן. אך גם אותה ניתן לפתור בקלות על ידי הזרקת חומר הממיס את החומצה.

איך אפשר למנוע סיכונים של החלקת קמטים במצח?

כפי שראינו, לטיפולי בוטוקס במצח, חומצה היאלורונית ואפילו סיליקון אין סיכונים גדולים. מדובר בעיקר על תופעות נדירות מאוד שרופאים מקצועיים ומנוסים כמעט ולא נתקלים בהן. הסיבה לכך היא שכירורג פלסטי מנוסה יודע כיצד לתת למטופלים שלו את התוצאות הטובות ביותר תוך הימנעות מסיכונים אלו. הניסיון, המומחיות, הידע והראיה האסתטית המפותחת של פלסטיקאים מקצועיים מאפשרת להם למזער כמעט ל-0 את הסיכוי שמשהו ישתבש לאחר טיפול החלקת קמטים מכל סוג. לכן, הדרך הטובה ביותר למזער סיכונים של הזרקת בוטוקס היא לעשות את הטיפול אך ורק אצל כירורג פלסטי בעל ניסיון בתחום.