איך מטפלים בעפעפיים נפולות?

איך מרימים עפעפיים נפולות?

לא ישנת בלילה? למה אתה נראה כל כך עייף? אתה בטוח שלא תירדם על ההגה? אם אתם כל הזמן נשאלים שאלות כאלה גם כשאתם מרגישים רעננים מתמיד, יתכן שאתם זקוקים לניתוח להרמת עפעפיים, ולפני הכל כדאי לכם לדעת מהם הגורמים לנפילת עפעפיים וכיצד אפשר לטפל בבעיה.

מבנה העפעפיים

העפעפיים הם קפלי עור דקים שמכסים את העיניים ומגנים עליהן. הם מצמצמים כניסת אור לעין, מגינים על הקרנית ומלחלחים אותה. סגירה ופתיחה מהירה של העפעף, הנקראת מצמוץ, מסייעת בסיכוך הקרנית והלחמית עם נוזל הדמעות, שהוא נוזל הסיכה הטבעי של העין, כמו גם בסילוק גורמים לא רצויים שחדרו לעין. בכל עין יש עפעף עליון ועפעף תחתון, שכוללים שכבות עור, רקמת חיבור ושרירים.

כאשר העור המכסה על העפעף מתרופף עם השנים, בשל שינויי הגיל וקרינת השמש, נוצר עודף רקמה המכביד ומכסה על קו הריסים וגורם למראה עייף ואף להסתר חלקי של שדה הראייה. לעיתים מתווספת לרפיון העור גם חולשה או רפיון של השריר המרים את העפעף עד כדי התפתחות בעיה המוגדרת כצניחת עפעפיים או פטוזיס בלעז. במצב זה העפעף צונח ומכביד עוד יותר על הקרנית, גורם למראה עייף וגם מצמצם את שדה הראייה.

מקור עפעפיים נפולות הוא בדרך כלל חולשה בשריר, והסיבות לכך עשויות להיות מגוונות:

  • הזדקנות: ככל שמתבגרים נעשה העור רפוי ומדולדל בשל הזדקנות העור ואיבוד האלסטיות שלו, ושרירי העין נחלשים. זו הסיבה הנפוצה ביותר לצניחת עפעפיים.
  • נזק לשריר: נזק לשריר עלול להיווצר כתוצאה מחבלה או פגיעה באזור העין. בנוסף, מחלות שונות, כמו סוכרת, לדוגמא, עלולות לפגוע בשרירי העיניים.
  • עדשות מגע: הרכבה ממושכת של עדשות מגע עלולה לגרום לדלקות כרוניות ולנזק לעפעפיים.
  • מום מולד: לעתים מדובר בבעיה מלידה, שגורמת לצניחת העפעפיים כבר מילדות.

למה עפעפיים נפולות מפריעות?

כפי שהוזכר קודם לכן, צניחת עפעפיים עלולה לגרום להפרעה תפקודית, כאשר העפעפיים צונחות ולא מאפשרות פתיחה מלאה של העין, מצמצמות את שדה הראיה ופוגעות באופן ממשי בחיי היומיום.

מלבד זאת, עפעפיים נפולות עשויות לשוות לעיניים מראה עייף ולא אסתטי. העיניים נמצאות במרכז הפנים, ובכל מפגש עם אנשים הם מסתכלים בעיניכם. כאשר העיניים שלנו משדרות מראה עייף זה עלול לגרום לחוסר נוחות.

אבל העיניים לא רק נראות עייפות, ובעיה נוספת שמטרידה את הסובלים מפטוזיס היא תחושת עייפות שנובעת מהמאמץ לפתוח את העין. המאמץ הגדול בעת קריאה, נהיגה או צפייה בטלוויזיה עשוי לגרום לסובלים מצניחת עפעף לעייפות וחוסר נוחות בעין. המאמץ לפתוח את העין עלול לגרום גם להופעת קמטים באזור המצח ולכאבי ראש.

מה הפתרון?

אם אתם סובלים ממראה עייף, תחושת עייפות בעיניים וקושי לפתוח אותן לרווחה עליכם לפנות לרופא מומחה לבדיקה. הרופא יאבחן את העין והעפעף ויקבע האם הסיבה  למראה הנפול של העפעפיים היא רפיון עור או חולשה של שריר, והאם קיים גם בלט של מדורי השומן. בהתאם לגורם לבעיה ניתן להתאים את הטיפול הנכון.

ניתוח לתיקון עפעפיים נפולות מבוצע בהרדמה מקומית וטשטוש או בהרדמה מלאה ונמשך כשעה וחצי. לפני הניתוח יש לקבוע פגישת אבחון עם כירורוג פלסטי. בפגישה תוכלו לקבל את כל המידע הדרוש לכם כדי להחליט אם לעבור את הניתוח או לא,  כדי שתכולו להיכנס לתהליך בעיניים פקוחות לרווחה.