איך מורידים שומן בטני?

שאיבת שומן בטני

מה זה שומן בטני

שומן בטני (שומן ויסרלי) הוא שומן שמצטבר באזור הבטן. השומן הבטני מתרכז בחלל האזורים הפנימיים בבטן כגון: הכבד, המעיים והקיבה. בנוסף, הוא נוטה להצטבר גם במותניים כרקמות שומן.

שומן בטני הינו נפוץ בקרב נשים וגברים ברחבי העולם. גברים נוטים לפתח שומן בטני לאחר גיל שלושים, כאשר הם אינם מקפידים על פעילות ספורטיבית קבועה, תזונה בריאה ואורח חיים בריא. לחילופין, נשים נוטות לפתח שומן בטני כשמבנה גופן נפגע לאחר לידה או בסיום תקופת הווסת (גיל המעבר). למרות שהשומן הבטני ידוע כגורם מסייע השומר על האיבריים הפנימיים בגופנו הוא טומן בחובו סכנות משמעותיות.

מהן הסכנות הטמונות בשומן בטני?

רבים מהאנשים שסובלים מהשמנת יתר, בוחרים להתעלם מהשומן הבטני מכיוון שהוא בר הסוואה, ניתן להסוות אותו עם חולצות רחבות ולהמשיך להתעלם ממנו כאילו לא היה. אולם, לא מדובר רק בבעיה אסתטית בלבד, אלא גם בבעיה רפואית שטומנת בחובה סכנות בריאותיות.

להלן חלק מהעובדות אודות שומן בטני שנמצאו על ידי מחקרים מדעיים:

  • מחקרים מצאו כי שומן בטני מגביר את הסיכון לפגיעה בכלי הדם ולמחלות לב. אנשים בעלי שומן בטני משמעותי מצויים בקבוצת סיכון ועלולים למות מוקדם יותר מאנשים בריאים או אנשים שסובלים משומן עודף שמתפזר בצורה שווה בין כל חלקי הגוף.
  • השומן הבטני ידוע כגורם שכיח להתפתחות מחלות כבד כגון: כבד שומני, השתלות כבד ומחלות כבד סופניות. שומן בטני עלול לפגוע בתפקוד התקין של הכבד והלבלב בעקבות הפרשות השומן הבטני.
  • הרקמה של השומן הבטני מפרישה אדיפוקינים, כלומר חומרים שמעודדים דלקות ועלולים לגרום להתפתחות מחלות כגון: טרשת עורקים וסוכרת.
  • שומן בטני מגביר את העמידות לפעילות יתר של הלבלב והאינסולין ומוביל למחלת הסוכרת שמהווה גורם למחלות לב ולטרשת עורקים.

איך תדעו אם אתם סובלים משומן בטני?

ניתן לדעת אם יש לכם שומן בטני באמצעות סרט מדידה. המדד למותניים הוא 88 ס"מ לנשים, ו-102 ס"מ לגברים, במידה והיקף המותניים שלכם גדול יותר מהמדד – כנראה שאתם סובלים משומן בטני ועליכם לטפל בבעיה בהקדם. טיפול בשומן הבטני יבוא לידי ביטוי בשינוי אורח חיים, שינוי הרגלי תזונה וביצוע פעילות גופנית שנועדה להפחית את השומן שמהווה סכנה בריאותית.

מה תוכלו לעשות בשביל למנוע שומן בטני?

  1. פעילות גופנית – קודם כל מומלץ שתבצעו פעילות גופנית באופן קבוע, של חצי שעה ביום לפחות. פעילות גופנית תורמת לירידה במשקל, לאיזון גופני, להפחתת רקמת השומן, לאיזון רמות הסוכר בדם ולהעלאת הרגישות לאינסולין.
  2. תאכלו ארוחות קטנות – אכילה של ארוחות קטנות, כל שלוש שעות בממוצע, תתרום לפעילות תקינה של חילוף חומרים, לתחושת שובע לאורך זמן ולאיזון הסוכרים בדם. לחילופין אכילה של כמות גדולה גורם להעלאת האינסולין והצטברות השומן הבטני.
  3. תפחיתו במשקאות ממותקים – משקאות ממותקים מכילים סוכר בכמויות גדולות במיוחד שגורם להצטברות השומן הבטני ולעליית השומנים בדם. חשוב לציין שמדובר גם על משקאות טבעיים המכילים סוכר טבעי מפירות.
  4. תפחיתו שומן טראנס – מזונות בעלי שומן טראנס (שומן צמחי שעובר תהליך כימי על מנת להתקשות) גורמים להצטברות שומן בטני, למחלות ולנזקים בריאותיים משמעותיים.
  5. תאכלו סיבים תזונתיים – סיבים תזונתיים כגון: פירות, ירקות, קטניות ודגנים מלאים יתרמו לתחושת השובע בגופכם, יסייעו לספיגה איטית של הפחמימות לגוף, יתרמו לאיזון רמות הסוכר בדם ויפחיתו את הסיכון לסוכרת, מחלות לב ומחלות כלי הדם.

איך תיפטרו מהשומן הבטני?

הבשורות הטובות הן שניתן להיפטר מהשומן הבטני באמצעות תהליך הרזייה, אימונים ספורטיביים, והקפדה יתרה על תזונה דלת פחמימות ריקות ומלאה בחלבונים, ירקות, פירות, ואגוזים. כל זאת לצד פעילות ספורטיבית שכוללת אירובי ואימוני כוח שמובילים להפחתת אחוזי השומן בגוף וחיזוק השרירים.

למרבה המזל, כיום הרפואה הקונבנציונלית מציעה פתרונות מגוונים ונגישים יותר מאשר בעבר. תופעת השמנת יתר מוכרת כבעיה רפואית. בעבור חלק מהאנשים, ספורט ודיאטה לא בהכרח יובילו להשגת היעד של ירידה במשקל, במקרים אלו ניתן לשקול ניתוח בריאטרי (קיצור קיבה) לירידה במשקל.

בקרב אנשים שלא סובלים מבעיה אקוטית של השמנת יתר אך מעוניינים לטפל באופן ממוקד בשומן העודף בגופם ניתן לבצע ניתוח שאיבת שומן בחלקי הגוף כמו: ירכיים, בטן וזרועות. מדובר בהליך כירורגי פשוט ורמת סיכון נמוכה לתופעות לוואי וסיבוכים.

אם אתם חפצים בשינוי דרסטי באורח החיים שלכם ואתם רוצים לרדת במשקל באופן משמעותי, לסגל הרגלים חדשים, ולשמור על תזונה מיטבית עבורכם – חשוב שתבצעו את התהליך בליווי אנשי מקצוע מומחים כגון: תזונאי/ת, פסיכולוג/ית, מאמנ/ת כושר וכדומה שיוכלו לסייע לכם לצלוח ולהשיג את היעד שהצבתם לעצמכם. לפרטים אודות שאיבת השומן הבטני צרו קשר לקביעת פגישת ייעוץ, בהצלחה.