קופסית

קופסית בשדיים

סיבוכים לאחר ניתוח יכולים להופיע גם במקרים שבהם מדובר במנתח פלסטי מאוד מיומן בעל ידע וניסיון רב בתחום. הסיבה לכך היא שכל מטופל מגיב באופן שונה ורקמת החיבור בגוף שאינה זהה בין מטופלים משפיעה ומשנה את אופי תהליך הריפוי. התפתחות של רקמת צלקת לאחר ניתוח היא תקינה אך בעוד שאצל חלק מהמטופלים תיווצר צלקת עדינה שתיעלם לאורך זמן, ישנם מטופלים שאצלם מתפתחת רקמת צלקת עבה שלעיתים מצריכה טיפול נוסף.

מהי קופסית?

היווצרות של קופסית שהיא רקמת צלקת צומחת סביב כל סוג של שתל שמוסיפים לגוף והיא נחשבת להליך ריפוי תקין מהניתוח. התגובה הטבעית של הגוף היא להגיב ברגע שמחדירים אליו עצם זר וזה נעשה באמצעות היכולת שלו לבודד את אותו עצם דרך יצירת צלקת סביבו. במקרים של הגדלת חזה באמצעות שתל, מדובר בהליך שדווקא תורם להצלחת הניתוח – קופסית בשד דווקא תסייע לשמור על השתלים במקומם. עם זאת, בחלק מן המקרים, רקמת הצלקת שמתפתחת היא מאוד נוקשה ולעיתים גם נוצרים התכווצויות מסביב לשתל.  התוצאות יכולות להיות מראה מאוד לא אסתטי של השדיים ואף הופעה של כאבים ברמה גבוהה באזור. אחוז מסוים (לא גדול) של נשים שעברו הגדלת חזה באמצעות שתלים יחוו היווצרות של קפסולה אך במרבית מן המקרים לא תידרש התערבות כירורגית נוספת.

מה גורם להופעה של קופסית?

ישנם מספר גורמים שיכולים להוביל להופעה של קופסית. לעיתים מדובר בגנטיקה והנטייה לפתח רקמות צלקת עבות לאחר פציעה או החדרה של שתל לגוף אך לא ניתן לזהות מראש בוודאות את הנטייה הגנטית להתפתחות של קופסית. סיבוכים נוספים כמו קרישי דם שיכולים להיווצר לאחר הניתוח יכולים גם כן להגביר את הסיכון להופעה של קופסית.

דרגות חומרה של קופסית

קופסית נוצרת לרוב במהלך תהליך הריפוי שלאחר הניתוח אך היא יכולה להופיע עד כשנתיים לאחר מועד הניתוח. במקרים יוצאי דופן, תיווצר קופסית שנים רבות לאחר הניתוח ואז יש להגיע לביקורת דחופה אצל הרופא על מנת לבדוק את האפשרות של קרע בשתלים (אחת הסיבות השכיחות להיווצרות של קופסית בשלבים כה מאוחרים). בהיווצרות של קופסית לא תמיד רואים תסמינים בולטים אך ניתן לסווג את חומרת המצב ולחלק אותה לארבע דרגות שונות. בדרגה הראשונה לא ניתן לראות סימפטומים חיצוניים כיוון שרקמת הצלקת שנוצרה מסביב לשתל אינה פוגעת בגודל, במבנה או במרקם של השדיים. בדרגה זו השדיים נראים עדיין מאוד אסתטיים והם רכים למגע. בדרגה שתיים המראה של השדיים עדיין יהיה מאוד אסתטי אך במגע ניתן יהיה להבחין שהשדיים מרגישים יותר מוצקים. בדרגת חומרה שלוש יהיו תסמינים קוסמטיים ברורים לעין והמראה של השדיים יהיה לא תקין – הפטמות ייראו לא אסתטיות, המבנה של השדיים יהיה אסימטרי והשדיים ייראו יותר נוקשים. בדרגה זו המטופלת לא תרגיש תחושת כאב אלא רק אולי אי נוחות. בדרגת חומרה ארבע המראה של השדיים יהיה כמעט זהה לדרגה שלוש אך המטופלת תחוש לרוב כאב שיתחזק בעת מגע בשדיים.

כיצד מטפלים במקרים של קופסית?

הטיפול במקרים של קופסית שהיה נהוג עד כה הוא באמצעות הליך כירורגי לתיקון הבעיה. ההליך כלל הוצאה של השתלים, טיפול אנטיביוטי ובתום הליך ההחלמה, המטופלת הייתה יכולה לבחור האם לעבור הליך נוסף של הגדלת חזה באמצעות שתלים. ניתוח לטיפול במקרים של קופסית חושף את המטופלת לחדירה נוספת של חיידקים והיווצרות נוספת של קופסית ולכן כיום קיימת שיטה חדשנית יותר בה ניתן להשתמש במקרים של קופסית. מדובר בטיפול לא פולשני שאינו גורם לתחושת כאב או אי נוחות אצל המטופלת והוא מבטל את הסיכוי להתפתחות של קופסית נוספת. הטיפול כולל מריחה של חומר מיוחד על רקמת השד שלא מצריך ביצוע חתכים. באמצעות מכשור גלי אולטרסאונד שמותאם לפרוצדורה מעודדים ייצור של קולגן בריא באזור השדיים ועל ידי כך מגבירים את הגמישות של הקופסית. פעולה זו במשך הזמן הופכת את השדיים לרכים וגמישים יותר. הטיפול ניתן מספר פעמים במשך כשלושה שבועות בשילוב של טיפול אנטיביוטי. טיפול זה נחשב למאוד יעיל למקרים שבדרגת חומרה שתיים ושלוש אך במידה וחומרת הקופסית היא בדרגת חומרה ארבע, הטיפול נחשב לפחות יעיל וכנראה יצריך התערבות כירורגית.