הסיבות להופעת גינקומסטיה והבעיות להן היא גורמת

ניתוח גניקומסטיה להקטנת חזה לגבר

אנחנו חיים בעולם בינארי שיש בו קטגוריות נפרדות ומובחנות של גברים ונשים, וכאשר ההבדלים מיטשטשים אנחנו מרגישים חוסר נוחות. התופעה של צמיחת חזה נשי אצל גברים, הנקראת בשם גינקומסטיה, הופכת לנפוצה יותר במהלך העשורים האחרונים, והיא עלולה לגרום לבעיות בדימוי העצמי ולקשיים חברתיים. סקרנו עבורכם את הסיבות לתופעה, את הבעיות להן היא עלולה לגרום ואת הפתרונות האפשריים.

מה זה בכלל גינקומסטיה?

שדיים נשיות אצל גבר

גינקומסטיה, כאמור, היא תופעה של התפתחות רקמת שד נשית אצל גברים, ומתבטאת בהתבלטות יתר של החזה אצל הגבר ולעתים גם בפטמות ועטרות בולטות ונפוחות. בכ- 85%  מהמקרים של הופעת גינקומסטיה הסיבה אינה ברורה, אולם ניתן למנות סיבות שונות שעשויות לגרום לגינקומסטיה. צורה אחת לסיווג של הופעת שד נשי בגברים (גינקומסטיה) היא הגיל בו מתרחשת התופעה:

  • תינוקות: בגיל הינקות שוררת רמה הורמונלית גבוהה של הורמונים נשיים במחזור הדם, העשויה להשרות צמיחה של רקמת שד בקרב תינוקות ממין זכר. תופעה זו בדרך כלל חולפת מעצמה.
  • בני נוער: ההתבגרות המינית של בנים מתחילה בגילאי 10-12, ובשלב זה עלולה להתפתח רקמת שד מאחורי הפטמה – בהשפעת חוסר היציבות ההורמונלית המאפיינת שכבת גיל זו, התופעה גורמת למראה של חזה נשי. גם במקרה הזה, בדרך כלל התופעה חולפת מעצמה.
  • מבוגרים: צמיחת חזה נשי בקרב גברים בוגרים עשויה לנבוע מסיבות שונות כגון: השפעת תרופות או הורמונים, מחלות כרוניות, גידול סרטני המפריש הורמונים או סיבה שאינה ידועה. בקרב גברים בוגרים התופעה לרוב אינה חולפת מעצמה ומצריכה טיפול. חשוב לציין כי צמיחת החזה בעקבות עלייה במשקל אינה מוגדרת גינקומסטיה.

השלכות נפשיות ופיזיות של תופעת הגינקומסטיה

כאשר התופעה מתרחשת בקרב תינוקות לא נגרם נזק מיוחד, אולם כאשר מדובר בבני נוער עשויה להגרם מצוקה נפשית ופגיעה בתפקוד החברתי. הדימוי העצמי מושפע מאוד מהמראה החיצוני, במיוחד בקרב בני נוער המושפעים מלחץ חברתי ועוסקים בהשוואות בלתי פוסקות אחד עם השני. חשוב להבין שנערים הסובלים מהתופעה נמנעים פעמים רבות מפעילות חברתית: הם עשויים להתבייש לרחוץ בים או בבריכה ומקפידים ללבוש כמה שכבות של חולצות כדי להצניע את מראה החזה הנשי. בנוסף, הם עלולים לסגל לעצמם הרגלי יציבה לא בריאים במאמץ להסתיר את המראה ע"י H כיפוף הגב ושמיטת הכתפיים.הדבר עלול לגרום לבעיות גופניות בהמשך, בנוסף לסבל מההצקות החברתיות.

גם גברים בוגרים עלולים להרגיש מוטרדים ומובכים בגלל חזה בעל מראה נשי. פגיעה בדימוי העצמי והימנעות חברתית אינה מאפיינת רק את גיל ההתבגרות, וגם גברים בוגרים שואפים להרגיש גבריים וחטובים. צמיחה של רקמת שד והיווצרות מראה חזה נשי גוררת הרגשת אי נוחות.

הטיפול בבעיה

תוצאות ניתוח גניקומסטיה

כאמור, בקרב תינוקות אין צורך בטיפול מיוחד, והתופעה תיעלם מאליה. בקרב בני נוער, לעומת זאת, המצב מורכב יותר. בחלק מהמקרים החזה הנשי עשוי להיעלם בתוך מספר שנים, אולם הסבל החברתי והנזק הפסיכולוגי עלולים לדחוף את הנער לעבור ניתוח להקטנת חזה עוד קודם לכן.

 

כאשר גדלה רקמת שד נשית אצל נער והוא מביע רצון בטיפול הוא ישלח לבדיקה ולהערכה אנדוקרינולוגית. במידה ולא נמצאה בעיה הורמונלית נמתין עד גיל 16 כדי לקבוע האם יש צורך בהתערבות כירורגית או לא. חשוב לציין שגינקומסטיה בקרב בני נוער מורכבת בדרך כלל מרקמת שד עודפת, אותה אי אפשר להסיר על ידי ניתוח שאיבת שומן סטנדרטי, לכן בדרך כלל יהיה צורך בשילוב של שאיבה והסרה כירורגית ממוקדת שנחשבים להליך מעט שונה משאיבה רגילה.

 

אצל גברים בוגרים ישנה לעיתים גדילה של החזה בשל עודף משקל, בומקרים כאלה מומלץ לבצע פעילות ספורטיבית בשילוב של דיאטה, ולהפחית במשקל העודף – שכן הירידה במשקל צפויה להשפיע על מראה החזה ולהחזיר לו את המראה הגברי התקין. כאשר מדובר בגינקומסטיהאמיתית, כלומר גדילת רקמת שד נשית ולא רקמת שומן עודפת הדרך היחידה לסלקה היא בניתוח.  

גינקומסטיה – לפני ואחרי

גינקומסטיה לפני ואחרי

סוגי הניתוחים

הגיל המינימלי לביצוע הניתוח הוא 16, וההחלטה על אופן הטיפול מתקבלת בהתאם לבדיקת הרופא ובהתאם לנתוניו הפיזיולוגיים של המטופל. קיימות שלוש אפשרויות טיפול:

  1. שאיבת שומן: טיפול האורך בין שעה לשעתיים וכולל שאיבה של השומן העודף. לאחר הטיפול נדרשת השגחה של מספר שעות, ואחר כך המטופל משוחרר לביתו עם תחבושת היקפית שתלווה אותו מספר שבועות.
  2. ניתוח פתוח: ניתוח שמטרתו הסרת רקמת השד, עם או ללא הסרה של עודפי עור – במקרים בהם הרושם טרם הניתוח הוא שהרקמה המעורבת נוקשה מכדי לאפשר את הסרתה בשאיבה בלבד. הניתוח מבוצע בסיוע פתחי גישה קטנים לפי העניין ובסיומו מתבצעת חבישה של מקום הניתוח. אחרי מספר שבועות ניתן לחזור לפעילות רגילה.
  3. ניתוח משולב: כאשר סובל המטופל מעודף שומן ומרקמת שד עודפת יבוצע ניתוח הכולל שאיבת שומן וניתוח פתוח ממוקד בצלקת מינימלית להוצאת רקמת השד העודפת.

 

בכל מקרה בו אדם סובל ממצוקה בשל מראהו החיצוני כדאי לו לברר מראש את אפשרויות הטיפול העומדות לפניו. במרבית המקרים ניתן להקל על הקשיים הפיזיים בטיפול ניתוחי כזה או אחר. מכיוון שהתופעה אינה חולפת מעצמה בהופעתה בבגרות, , אנו ממליצים לא לקבל את הסבל כמובן מאליו אלא לקבוע תור לפגישת ייעוץ ואבחון ולטפל בבעיה בצורה אחראית ובטוחה.