איך מורידים שומן בטני?

שאיבת שומן בטני

מה זה שומן בטני

שומן בטני או בשמו המדעי, שומן ויסרלי, הוא שומן שמרוכז באזור הבטן. הוא נמצא מסביב לאיברים הפנימיים ביניהם המעיים, הקיבה והכבד. כמו כן, גם במותניים ובפנים הבטן בתצורה של רקמות שומן שפרוסות בחלל זה.

תופעת השומן הבטני נפוצה בקרב גברים. בהרבה מקרים מדובר בגברים שעברו את שנות השלושים ולא מרבים בשגרת פעילות גופנית קבועה, או הקפדה על אורח חיים בריא, אך לא רק ולא בהכרח. גם לפקטור הגנטי תפקיד מהותי. התופעה שכיחה גם בקרב נשים ובפרט נשים שהסתיימה להן הווסת, או שמבנה הבטן שלהן נפגע לאחר לידה, או מספר לידות ולא חזר לעצמו. לשומן באזור הזה חשיבות גבוהה בשמירה על האיברים הפנימיים שלנו, אבל כמות מופרזת ממנו עלולה לגרום לסכנות ממשיות שחשוב להכיר בהן ולתת עליהן את הדעת.

הסכנות הטמונות בשומן בטני

אנשים רבים בוחרים להתעלם מתופעת השומן הבטני מאחר וקל מאד להסוות אותו. אצל רבים מהלוקים בצורת ההשמנה זו, השומן המוגבר מתרכז בעיקרו באזור הבטן בעוד שבשאר הגוף הוא מפוזר בצורה אחידה ולא בולטת. כך, על ידי לבישת חולצות רחבות אפשר להסוות את ההשמנה וקל מאד להתעלם ממנה. אבל הביטוי האסתטי של השומן הבטני הוא רק נגזרת של בעיה גדולה יותר והיא הסכנה הרפואית שגלומה בהשמנה מהסוג הזה.

1. השומן הויסרלי מוכח מחקרית כמגביר את הסיכון למחלות לב ופגיעה משמעותית בכלי דם. המחקרים האחרונים מתחום חקר הקרדיולוגיה מעידים כי, בעלי שומן בטני מופרז נמצאים בקבוצת סיכון של עד כ-50% יותר מכל בן אדם רגיל למוות מוקדם, יותר מאשר אלו הסובלים מעודף שומן שמפוזר באופן שווה בכל חלקי הגוף. עליית השומן הויסרלי מוכחת באופן גורף כאחד הגורמים השכיחים ביותר להתפתחות כבד שומני, מה שעלול להוביל למחלות כבד סופניות והשתלות כבד.

2. רקמת השומן הבטני מפרישה רמות גבוהות של האדיפוקרינים, שהם חומרים מעודדיי דלקת וגורמים להתפתחות מחלות כמו סוכרת וכלי דם טרשתיות.

3. פגיעה ושחיקה בתפקוד הלבלב והכבד בשל הפרשות שומן מרקמת השומן הבטני.

4. הגברת העמידות לאינסולין ופעילות יתר של הלבלב ובשל כך התפתחות מחלת הסוכרת. רמות גבוהות של אינסולין המעכב את פירוק השומן מהתאים ומעודד בניה ואגירה של שומנים, גורם מן הסתם גם להשמנה באופן כללי.

כמו כן, היא מהווה גורם עיקרי לסתימות עורקים, מחלות לב ולצערנו עוד שורה ארוכה של תחלואים וסכנות.

איך יודעים אם אתם סובלים מהשמנה בטנית?

בעזרת מדידת היקף המותניים באמצעות סרט מדידה.
במידה והיקף המותניים שלכם מעל ל- 102 ס"מ (לגברים) ומעל ל- 88 ס"מ (לנשים) זה מעיד על השמנה בטנית שיש לטפל בה על ידי שינוי התזונה והורדה במשקל על מנת להפחיד את השומן בבטן המהווה סיכון בריאותי.

מה אפשר לעשות על מנת למנוע השמנה בטנית?

1. לאכול ארוחות קטנות (כל שלוש שעות) ולא לצבור פערים גדולים בין ארוחות. אכילה של כמות גדולה מעלה את קמת האינסולין ואת הצטברות השומן הבטני. בנוס, אכילה מסודרת של ארוחות תורמת לחילוף חומרים תקין, לאיזון הסוכרים בדם וגם לתחושת שובע.

  1. לקיים פעילות גופנית (לפחות 30 דקות ביום), באופן קבוע התורמת לאיזון המשקל, לירידה במשקל, מפחיתה את רקמת השומן הבטני, מעלה את הרגישות לאינסולין בשרירים ומאזנת את רמת הסוכר בדם.
  2. להפחית בשתיית משקאות ממותקים המכילים כמויות סוכר גבוהות, גורמים לעליית השומנים בדם ולהצטברות שומן בטני. רצוי לאכול פרי שלם כיחידה ולא כמיץ ולהנות מכל היתרונות התזונתיים שיש בפרי.
  3. איכלו סיבים תזונתיים (דגנים מלאים, פירות, ירקות, קטניות), התורמים לתחושת שובע ומסייעים לספיגה איטית יותר של הפחמימות לגוף, תורמים לאיזון רמת הסוכר בדם ומורידים סיכון למחלות לב, סוכרת וכלי דם.
  4. להפחית מזונות המכילים שומן טראנס (שומן מוקשה) ומזונות העשירים בסוכר. מזונות אלה תורמים לתסמונת המטאבולית ולהשמנה הבטנית.

כיצד נפטרים משומן בטני?

הדרך הטובה ביותר להיפטר משומן בטני היא על ידי הרזיה ואימונים, באופן מבוקר, מתון ועקבי. הפחתת פחמימות ריקות מהתפריט והתמקדות באכילה של חלבונים, אגוזים, ירקות ופירות, תוך שגרת אימונים קבועה הכוללת אימון אירובי ששורף את השומן ואימון כוח בונה, תביא במרוצת הזמן לירידה באחוזי השומן בגוף, השומן הבטני ייעלם בהדרגה, הבטן תתכווץ והשרירים יתחזקו. אלא שאם בעבר רופא משפחה ממוצע היה שולח את מטופליו עם המלצה זו בלבד, לשמחתנו כיום הרפואה הפכה רגישה, מעמיקה יותר ומותאמת אישית,  ומציעה מכלול פתרונות רחב ונגיש יותר.

בעבר נהוג היה להכליל ולקבוע כי אדם שאינו מצליח לרדת במשקל אינו משקיע מספיק מאמצים, אך עם התגברות תופעת ההשמנה וריבוי האנשים שמנסים שלל דיאטות וסוגי אימונים ואינם מצליחים לרדת במשקל כפי שהיו רוצים, מבינים היום כי ספורט ודיאטה לא תמיד מהווים פתרון אופטימלי לירידה במשקל. בקרב אנשים כאלה האגרה שהם משלמים גבוהה עד מאד, ואילו התמורה מורגשת באופן זניח ושאינו מצדיק את ההשקעה הרבה. תוסיפו לזה אנשים שלא מסוגלים להחזיק שגרת אימונים מספקת עקב פציעות ספורט, מגבלות פיזיות או שהם פשוט עסוקים מדי ואינם מעוניינים לבצע שינויים כה מרחיקי לכת בשגרת חייהם.

השמנת יתר, חשוב להבין, נחשבת כיום לבעיה רפואית לכל דבר – ויש לה גם פיתרונות רפואיים שנמצאו יעילים במחקרים קליניים. אם השינויים באורח החיים לא הצליחו להביא להרזיה ולמשקל שאינו מאיים על הבריאות, ניתן בהחלט לשקול גם ניתוח בריאטרי, או בשמו המוכר יותר "ניתוח קיצור קיבה". 

לאנשים שאינם סובלים מהשמנת יתר משמעותית אך רוצים לטפל רק בריכוזי שומן באזורים מסוימים בגוף כמו הבטן או הירכיים, ניתן לבצע גם ניתוח פלסטי ממוקד לשאיבת שומן – שנחשב פשוט יחסית ועם סיכון נמוך לסיבוכים ולתופעות לוואי. נדגיש כי הניתוח הוא פיתרון קוסמטי בלבד ועל כן אינו מתאים למי שסובלים מהשמנת יתר משמעותית ואף עלול להיות מסוכן להם.

ואם כבר החלטתם לבצע ניתוחים שיסייעו בהרזיה ובשיפור האסתטיקה של הגוף, חשוב שזה יהיה רק חלק אחד מרשת תמיכה שתסייע לכם לצלוח את השינוי הזה כמו שצריך וגם לשמור עליו לאורך זמן. זה כולל בין היתר ליווי של תזונאית, סיוע של פסיכולוג המנוסה במצבים מהסוג הזה וכמובן משפחה וחברים שילוו אתכם ויעזרו לכם לצלוח גם את הקשיים שעלולים להתעורר בדרך הזאת.