אוזניים בולטות – מתי ולמה כדאי לטפל?

ניתוח להצמדת אוזניים בולטות

מחקרים רבים בדקו את הקשר בין המראה החיצוני שלנו למידת הביטחון שלנו ולתפיסה העצמית שלנו. בעולם שנשטף כל העת בדימויי גוף לא ריאלים, חוסר שביעות רצון ממראה אחד האיברים או יותר בגופנו נפוץ ביותר, ולעיתים הוא מוביל לביטחון עצמי נמוך, לשנאת הגוף ואף לדיכאון, בייחוד בגילאים צעירים. התפיסה העצמית שלנו מתעצבת בשנות הילדות וכל עלבון או "ירידה" על המראה החיצוני שלנו יכולים להיות בעלי השלכות עמוקות  על התפיסה שלנו את עצמנו גם לשנים רבות אחר כך. אזניים בולטות הן מה"חריגות" במראה שהכי קל לתקן בעזרת הכירורגיה הפלסטית.

מתי ניתן לטפל באוזניים בולטות ולמה זה כדאי

בניגוד לניתוחים פלסטיים אחרים, ניתוח להצמדת אוזניים בולטות או א-סימטריות ניתן לערוך בגיל צעיר, כיוון שהאוזן האנושית מסיימת את מרבית הגדילה בגיל 6-4 לערך, ולאחר מכן כבר ניתן לבצע את הניתוח ללא השלכות על התפתחות האוזן עד הבגרות. בגיל הצעיר הזה, הסביבה עדיין סלחנית יחסית, וניתוח הצמדת אזניים בגיל כזה יכול לחסוך מהילד עלבונות בגיל מבוגר יותר.

יחד עם זאת חשוב לזכור שלכל ילד מבנה אישיות משלו ולכל אזניים מידת בולטות אחרת. ייתכן שבגיל מבוגר יותר האזניים הבולטות לא יפריעו לילד כלל, ולכן ההמלצה לבצע ניתוח בגילאים צעירים כל כך היא רק במקרים של אוזן בולטת בצורה חריגה ביותר, ויש לבדוק כל מקרה לגופו.

הניתוח

כמו בכל הליך כירורגי אחר, גם כאן הניתוח מלווה בביצוע חתך בעור תחת הרדמה. החתך נעשה במקום נסתר לעין מאחורי האפרכסת, אשר הופך להיות מוצנע עוד יותר לאחר שהאוזן מוצמדת לאחור, כך  שהצלקת אינה בולטת. במהלך הניתוח מוסר עור עודף או חלק מהסחוס המרכיב את אפרכסת האוזן בכדי לקבע את האוזן בזווית חדשה וסימטרית.

הניתוח מבוצע לצרכי אסתטיקה בלבד ואינו פולש לתעלת האוזן כך שאינו מהווה סכנה לשמיעה ואורכו בין שעה אחת לשלוש שעות.

תהליך ההחלמה

לאחר הניתוח, האוזניים נחבשות והמנותח עובר להשגחה והתאוששות של מספר שעות, שבסיומן הצוות הרפואי מחליט אם לשחרר את המטופל לביתו עוד באותו יום או במקרים פחות שכיחים, להשאיר אותו למנוחה והשגחה נוספת עד הבוקר למחרת. כמו אחרי כל ניתוח אחר, ניתן לצפות לתופעות כמו אדמומיות מקומית, נפיחות וכאב באזור המנותח, אשר ניתן לשיכוך על ידי כדורים נגד כאב.

במהלך שלושת השבועות הראשונים שלאחר הניתוח יש להקפיד על חבישה של האזור, על פי הוראות הרופא המנתח, שכן לחבישה יש משמעות רבה בהצלחת הניתוח ותפקידה לקבע את המיקום החדש של האוזניים כמו גם להגן על הפצע הניתוחי מפני זיהום, בשילוב מריחת משחות אנטיביוטיות.

מי יכול לעבור ניתוח להצמדת אוזניים?

הניתוח פשוט מאוד ומקומי בלבד, ולכן כל אחד אשר אינו מרוצה ממראה אוזניו יכול לעבור אותו, וכאמור, ניתן לבצע אותו כבר בגיל צעיר במידת הצורך. ההחלטה על הניתוח צריכה להיעשות בהתייעצות עם כירורג פלסטי מומחה ולאחר בחינה מעמיקה של השלכות הניתוח ולאחר הכנה נפשית מתאימה. אופציית הניתוח פונה גם לאנשים בעלי מום באוזן מלידה או כתוצאה מתאונה כזו או אחרת המעוניינים לשחזר את מראה האוזן.